نوشته شده توسط : سعید باطنی

سقوط دسته‌جمعی همه بازارها/ کدام بازار امروز بیشتر ریزش داشت؟

سقوط دسته‌جمعی همه بازارها/ کدام بازار امروز بیشتر ریزش داشت؟

بازارهای مالی ایران امروز دسته جمعی عقب‌نشینی کردند و نیم سکه طلا با ۱۲ درصد و طلای ۱۸ عیار با ۱۰ درصد عقبگرد رکوددار بیشتری ریزش در بازارهای مالی شدند. امروز کد بورسی و بورس هم با ریزش دوباره به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد خبرساز شد.

 با آموزش بورس در بازارهای مالی ایران امروز به طور غیرمنتظره‌ای ریزشی شد.  در بازار سرمایه شاخص کل امروز نسبت به دیروز 3 درصد عقب‌نشینی کرد و بهای دلار در صرافی ملی هم 9 درصد نسبت به دیروز ریزش قیمت داشت.و ثبت نام بورس کاهش یافت .

بر اساس گزارش اتحادیه طلا و جواهر از قیمت‌های امروز بازار، طلا  10 درصد کاهش قیمت و سکه تمام بهار آزادی 7 درصد عقب‌نشینی را تجربه کردند. علاوه بر این نیم سکه طلا 12 درصد و ربع سکه 9 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.

 



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

سرنوشت مبهم در انتظار سهم های ارزنده بورس

اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش دستوری قیمت فولاد در بورس صدای سهامداران را درآورده و سرنوشت مبهمی را برای سهم‌های ارزنده گروه فلزات اساسی رقم زده است.

سرنوشت مبهم در انتظار سهم‌های ارزنده بورس

یکی از مهم‌ترین دلایل افت قیمت  سهام در نتیجه اخبار و اطلاعاتی است که از کاهش سودآوری شرکت‌ها حکایت دارد. در واقع، کاهش دستوری قیمت محصولات شرکت‌های تولیدی و تازه‌ترین آن فولاد در کنار عدم انتشار گزارش‌های آینده نگر که اثر‌گذاری چنین تصمیماتی را تأیید یا تکذیب خواهد کرد اصلی‌ترین دلیل رفتار گله وار و توأم با ترس سهامداران است.

در عین حال، اقدام  وزارت صنعت، معدن و تجارت واکنش شدید مدیرعامل بورس تهران را نیز در پی داشته است و او از ضرر سهامداران 

کد بورسی بورس به دلیل اشتباه در تصمیم‌گیری به نفع کاهش دستوری قیمت فولاد گلایه کرده است. حسن قالیباف اصل ادامه داد: برخی از تصمیمات احتمالی آتی در حوزه قیمت‌گذاری و آموزش بورس و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا حاکی از تکرار اقدامات اشتباه سال ۹۷ و دخالت در فرآیند ذاتی  اقتصاد  است.وی ادامه داد: بر اساس تجربه قبلی این اقدام هیچ نتیجه مفیدی در بر نخواهد داشت و تنها به توزیع رانت در میان عده‌ای خاصی منجر می‌شود.

رئیس سازمان بورس افزود: با توجه به تأثیر قابل توجه ثبت نام بورس سهام شرکت‌های فولادی در بازار سهام این اقدام تضییع حقوق ۵۰ میلیون سهامدار به شمار می‌رود و علاوه بر کاهش درآمد شرکت‌ها که سود آن متعلق به سهامداران حقیقی، حقوقی و سهامداران سهام عدالت است، روند کلی بازار را نیز دستخوش تغییرات نامطلوب می‌کند.

بازگشت به بازار فولاد دهه ٧٠، ٨٠ با سیاست وزارت صمت

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در این زمینه گفت: همانند بورس اوراق بهادار که به فرد و نهادی اجازه اخلال در روند معاملات را نمی‌دهد، پیشنهاد می‌دهد، چنین سازوکاری برای بورس کالا نیز فراهم شود تا هر نهاد یا وزارتخانه‌ای نتواند برخلاف قانون در قیمت یک کالا در بورس دخالت کند.

تاجبر افزود: از کارکردهای اصلی بورس کالا، رساندن عرضه‌کننده و تقاضاکننده به هم و تعیین قیمت واقعی کالا است و هرگونه دخالت دراین‌باره موجب تغییر قیمت واقعی خواهد شد. به این ترتیب در زمانی که اقتصاد کشور با تنش‌های تورمی و نوسانات دلار مواجه نیست، طبیعتاً معاملات در بورس کالا به دلیل نبود دخالت‌های دستوری به بهترین شکل دنبال می‌شود اما متأسفانه بعد از مشکلات اقتصادی و دخالت‌هایی که صورت گرفت شاهد تصمیم‌های رانت زا در حوزه مبادلات کالایی هستیم.

وی افزود: به عنوان مثال به دلیل دولتی بودن اقتصاد و اختصاص  یارانه  به محصولات کشاورزی، در این مدت عرضه فیزیکی کالاهای کشاورزی به دلیل یارانه‌ای بودن در بورس انجام نشد. همچنین رینگ صنعتی و معدنی بورس کالا مدام دستخوش دخالت‌های وزارت صمت شده و رینگ پتروشیمی هم بعضا دستخوش دخالت‌های بیرونی می‌شود. در مجموع باید یادآور شد برخی در تلاش هستند به دلیل آنکه بورس کالا دارای شفافیت است این بستر معاملاتی را تضعیف کنند. بهانه این افراد نیز آن است که رشد قیمت‌ها را به بورس نسبت می‌دهند اما این دیدگاه شبیه به آن است که مثلا بازار تهران را دلیل گرانی کالا بدانیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بورس کالا بستر کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضاست اما عده‌ای به دلیل ناکارآمدی اقداماتشان برای تنظیم بازار، بخش‌های دیگر را مقصر گرانی‌ها اعلام می‌کنند که در این زمینه باید به سراغ کسانی رفت که با دستکاری ها، روند عرضه و تقاضا را به هم می‌زنند و موجب افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

تاجبر اظهارکرد: متأسفانه، تصمیم‌گیران فکر می‌کنند اگر برای کالاها قیمت‌گذاری کنند به نفع اقتصاد کشور و جلوگیری از تورم مضاعف خواهد بود که مرور تجربیات همین یکی دو سال گذشته نشان می‌دهد قیمت گذاری‌ها تا چه حد به تولید کشور ضربه زده است.

دستکاری قیمت در بورس اوراق جرم است در بورس کالا افتخار!

وی در خصوص قیمت‌گذاری گفت: در این خصوص می‌توان به بورس اوراق بهادار اشاره کرد که سابقه بیشتری دارد و می‌تواند الگوی مناسبی باشد؛ اگر فردی (چه حقیقی و چه حقوقی) در بورس اوراق بهادار، قیمت‌ها را دستکاری کند و کارکرد آن را دچار اختلال کند بلافاصله از طریق سازمان بورس، شناسایی و با او برخورد می‌شود، چون این کار تخلف محسوب شده و با آن فرد به‌عنوان یک مجرم رفتار می‌کنند. حال سؤال این است که چرا چنین سازوکاری را در بورس کالا نداریم؟ چرا خود سیاست‌گذار در بورس کالا اجازه دخالت قیمتی دارد؟ اگر دولت و دیگر نهادها نگرانند که برخی افراد و دلال‌ها با خرید عرضه‌های بورسی و فروش خریدهای خود در بازار آزاد، به عامل افزایش قیمت تبدیل شده‌اند، چرا با آنان برخورد پیشگیرانه و قانونی نمی‌کنند؟ چرا به‌جای تعقیب دلال‌ها که با مجوز وزارت صمت امکان خرید مواد اولیه را دارند، بورس کالا را زیر سؤال می‌برند و با دخالت در مکانیزم بازار، ماهیت بورس کالا را تخریب می‌کنند؟

به گفته تاجبر، متأسفانه به‌جای اقداماتی مانند رفع کاستی‌های «بهین یاب» وزارت صمت با هدف پیشگیری از رخنه دلالان به عرضه‌های بورسی و برخورد با واسطه‌های زیاده‌طلب، اقدام به قیمت‌گذاری کالاها می‌کنند که همین اتفاق اوضاع را بدتر می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اقدام اخیر وزارت صمت در حوزه  فولاد ، بازار را به دوران اوایل دهه هشتاد برمی‌گرداند که دلالان حرف اول را در بازار می‌زدند و امکان نظارت بر فعالیت آنها نیز وجود ندارد.

تاجبر گفت: باید امیدوار باشیم، با تدابیر درست و منطقی اجازه داده نشود که این اتفاق مغایر منافع ملی یعنی قیمت‌گذاری دستوری به بازارهای کالا برگردد و در مقابل با کنار رفتن محدودیت ها، عرضه و تقاضای آزادانه در بورس کالا محور مبادلات مواد اولیه باشد که تنها راه تحقق جهش تولید همین اتفاق است.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

نابینایان کد بورسی را غیرحضوری می‌گیرند

نابینایان کد بورسی را غیرحضوری می‌گیرند

امکان احراز هویت  و دریافت کد بورسی غیرحضوری نابینایان و کم‌بینایان در بازار سرمایه بوسیله اپلیکیشن سیگنال فراهم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی، علی رسولی‌زاده گفت: احراز هویت غیرحضوری نابینایان و کم‌بینایان در بازار سرمایه فراهم شد و خدمات احراز هویت غیرحضوری سجام بوسیله اپلیکیشن سیگنال هم‌زمان با روز عصای سفید برای استفاده جامعه نابینایان و کم‌بینایان فراهم شد تا این افراد نیز بتوانند مانند سایرین ثبت نام بورس انجام دهند و وارد حوزه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شوند.

مدیرعامل پارت توضیح داد: علاوه بر این، با توجه به لزوم وارد کردن تعدادی کد امنیتی که در روند انجام احراز هویت قرار گرفته‌اند، امکان پخش صوتی هم اضافه شده تا نابینایان و کم‌بینایان برای وارد کردن کدها نیاز به همراهی سایرین نداشته باشند.

رسولی‌زاده افزود: الزام هایی که به بخش تصویربرداری مربوط می شوند، با استفاده از هوش مصنوعی بررسی و در صورت نیاز، اخطارهای لازم به شکل صوتی اعلام می‌شوند. اخطارهایی مانند «از گوشی فاصله بگیرید»، «چهره خود را به سمت راست یا چپ بچرخانید» و مشابه آن‌ها از جمله این پیام هاست.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین نکته در احراز هویت غیرحضوری سجام، نیاز نداشتن به حضور در مکان خاصی است و برای انجام این فرآیند نیاز نیست به مکانی مراجعه شود و تنها کافی است بعد از ثبت‌نام در سایت سامانه سجام و دریافت کد پیگیری ده رقمی، اپلیکیشن سیگنال را باز کنند، وارد بخش احراز هویت غیرحضوری شوند و بعد از تأیید اطلاعات، مراحل را که شامل گرفتن عکس سلفی، عکس امضا و ضبط یک ویدیوی 15 ثانیه‌ای را طی کنند و به سادگی احراز هویت خود را انجام دهند.

به گفته رسولی‌زاده، شرکت دانش‌بنیان یاد شده با استفاده از اپلیکیشن سیگنال، تا این لحظه توانسته احراز هویت بیش از دو میلیون نفر را انجام دهد. 

وی افزود: گسترش خدمات احراز هویت غیرحضوری سجام، علاوه بر حذف صف‌ها و خطرات مربوط به آن در ایام کرونا، در وقت و هزینه متقاضیان نیز صرفه‌جویی می‌شود. هرچند این موضوع در مورد افرادی که برای حضور در اماکن عمومی با مشکلاتی مانند آماده‌ نبودن کامل زیرساخت‌های مخصوص حمل و نقل و... روبرو شده اند، اما بسان سالمندان، توانیابان جسمی و نابینایان، این خدمت بسیار بیشتر از یک صرفه‌جویی ساده است.

رسولی زاده خاطرنشان کرد: نوظهور بودن خدمت احراز هویت غیرحضوری و باتوجه به اینکه نخستین سیستم احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام توسط شرکت دانش‌بنیان پارت اجرا شده است، ارائه چنین خدماتی برای نابینایان نیز نخستین بار درحال انجام است.

به گزارش سنا، وی افزود: عموم نابینایان از اپلیکیشن‌هایی نظیر تاک‌بک یا اسپیک، برای کار با تلفن همراه استفاده می‌کنند. با این وجود اکثر نرم‌افزارهای فارسی با این ابزارها سازگار نشده‌اند. در این بین، سیگنال برای ارائه بهتر خدمات  و آموزش بورس و احراز هویت غیرحضوری سجام به نابینایان، در گام نخست، تمام قسمت‌های مربوط به احراز هویت را با این ابزارها سازگار کرده تا بدون نیاز به نصب ابزارهای جدید یا تغییر رویه‌ها، بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

عرضه اولیه جدید در بورس چه داریم؟ / یک «شستا»یی دیگر در راه است

عرضه اولیه جدید در بورس چه داریم؟ / یک «شستا»یی دیگر در راه است

آخرین بار که یک شرکت در بازار دوم فرابورس درج نماد شد تا در نوبت عرضه اولیه‌های جدید بازار سهام قرار بگیرد، صنایع چوب خزر کاسپین با نماد چخزر به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا بود که ۱۶ مهر ماه ۹۹ درج نماد شد. اما آیا عرضه اولیه جدید آموزش بورس این نماد است؟

 عرضه اولیه بعدی در بازار سهام عرضه اولیه کدام نماد است؟ آخرین بار خبر از عرضه اولیه کدام نماد منتشر شده است؟آیا ثبت نام بورس انجام شده است ؟

آخرین بار که یک شرکت در بازار دوم فرابورس درج نماد شد تا در نوبت عرضه اولیه‌های جدید بازار سهام قرار بگیرد، صنایع چوب خزر کاسپین با نماد چخزر به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا بود که ۱۶ مهر ماه ۹۹ درج نماد شد. با این حال به نظر می‌رسد پیش از عرضه اولیه این نماد، چند نماد دیگر نیز در صف عرضه اولیه قرار دارند.

علی ابراهیمی، مدیر دپارتمان بازار سرمایه گروه صنعتی گلرنگ اخیرا گفته است: تمامی موارد برای عرضه اولیه غکورش فراهم است و منتظر موافقت شرکت بورس تهران هستیم.

از سوی دیگر،گرفتن کد بورسی سهام داران و  شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس از زیرمجموعه‌های غیرمستقیم بانک پارسیان با پذیرش و درج نماد اپال در صف عرضه اولیه و ورود به بازار سهام قرار گرفت.

این اخبار درحالیست که پیش از این نیز لیستی از عرضه اولیه‌های در انتظار را منتشر کرده بود.

استقلال و پرسپولیس، پتروشیمی‌های الوند و بوعلی، شرکت پالایشی ستاره خلیج فارس، شرکت حمل و نقل ریلی رجا، پتروشیمی اروند، شرکت تامین‌سرمایه تمدن، شرکت صنایع غذایی کورش، شرکت اوپال پارسیان سنگان، شرکت چوب خرز کاسپین، فروشگاه شهروند و روزنامه همشهری از مهمترین عرضه‌ اولیه‌های احتمالی پاییز امسال خواهند بود. با این حال طبق آخرین اخبار به نظر می‌رسد از میان این لیست عرضه اولیه غکورش از همه نزدیکتر باشد.

از سوی دیگر طبق آخرین اطلاعات بزرگترین عرضه اولیه امسال یعنی ستاره خلیج فارس احتمالا در زمستان امسال انجام خواهد شد.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

در سه ماه نخست دوره مالی جاری رخ داد:

گزارش عملکرد شستا با رشد۵۲۱ درصدی سود / در انتظار بازگشایی نماد

آموزش بورس و نماد شستا با انتشار عملکرد سه ماهه نخست دوره مالی جاری از تحقق ۵۵۳ ریال سود برای هر سهم و رشد ۵۲۱ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل خبر داد و منتظر بازگشایی نماد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری  سرمایه گذاری تامین اجتماعی که با سرمایه اسمی 8 هزار میلیارد تومانی از 17 شهریور با توقف نماد روبرو شده، گزارش عملکرد حسابرسی نشده سه ماهه نخست دوره مالی منتهی به خرداد 1400 را منتشر کرد تا بعد از مجع سالانه هفته گذشته با تقسیم سود 120 تومانی و به شرط معرفی بازارگردان از سوی سهامدار عمده، آماده بازگشت به بورس شود .

براین اساس ثبت نام بورس  مثبت است و ، "شستا" در این مدت 553 ریال سود به ازای هر کد بورسی سهم محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 521 درصدی همراه شده است.

این هلدینگ بالغ بر 4.4 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی و سود خالص شناسایی کرده که در مقایسه با مدت مشابه قبل با افزایش 441 و 524 درصدی روبرو شده است. شیوع ویروس کرونا طی این مدت آثار با اهمیتی بر عملکرد شرکت اصلی شستا نداشته است.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

روش ارسال سفارش آنلاین و آفلاین  و ثبت نام بورس

نکات ریز زیادی در بورس وجود دارد.

یکی از این نکات، یادگیری نحوه ارسال سفارش در نرم‌افزار معاملات آنلاین است.

چه بخواهید بطور مداوم خرید و فروش کنید و چه قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس داشته باشید باید روش درست ثبت سفارش در بورس را فرا بگیرید.

منظور از سفارش‌گذاری یا ارسال سفارش برای خرید و فروش اوراق، زمانی است که شما به سامانه معاملات آنلاین یا آفلاین بورس دسترسی دارید و خودتان سفارشات را در سامانه ارسال می‌کنید.

در خرید و فروش آنلاین سهام، این سفارشات در صورتی که با قیمت مناسب ارسال شوند می‌توانند به سرعت و تقریبا لحظه‌ای انجام شوند.

بنابراین باید دقت زیادی در هنگام سفارش داشته باشید.

شاید یکی از دلایلی که کارگزاری ها حداقل مدرک دیپلم را از متقاضیان کدبورسی می‌طلبند همین باشد که مطمئن شوند شخص حداقل دانش و مهارت لازم را داراست.

اما افرادی که حداقل دیپلم ندارند به معاملات آفلاین دسترسی می‌یابند، به این ترتیب که سفارش خود را در سایت کارگزاری ثبت می‌کنند و کارگزار است که سفارش آنها را دریافت کرده و در سامانه معاملات ارسال می‌کند.

در ادامه یاد می‌گیرید به شکل بهتری ارسال سفارش را متناسب باقیمت سهام  انجام دهید.

سفارش‌های ارسالی کجا قرار می‌گیرد؟

سفارش‌های خرید و فروش که معامله‌گران در بورس ارسال می‌کنند در صفحه نمادها در سایت  testmc . com قابل مشاهده است. این سایت مرجع مشاهده معاملات اوراق بهادار است.

برای اینکه سفارشات خرید و فروش سهام یک شرکت را ببینید کافیست در بخش جستجوی این سایت، نماد یا بخشی از نام شرکت را وارد کنید:

 

جستجوی نماد tsetmc

     پس از کلیک روی نماد شرکت موردنظر وارد صفحه‌ای مشابه این می‌شوید:

 

سفارشات ارسال شده tsetmc

در کادر قرمز، سفارشات خرید و فروش قابل مشاهده است:

  • قیمت، حجم و تعداد سفارشات را می‌توانید ببینید.
  • در طرف خرید (تقاضا) سفارشاتی که با قیمت بالاتری ارسال شده‌اند بالاتر از سایر سفارشات قرار می‌گیرند.
  • در طرف فروش (عرضه) سفارشاتی که با قیمت کمتری ارسال شده‌اند بالاتر از سفارشات قرار می‌گیرند.

سفارشاتی که در یک قیمت هستند روی همدیگر انباشته می‌شوند و اگر سفارشی با قیمت یکسان در سمت مخالف ثبت شد، سفارشات انباشه شده به ترتیب تاریخ تکمیل می‌شود.

بطور مثال در تصویر بالا در بخش خرید، روی قیمت 4,398 ریال تعداد 16 سفارش با حجم 89,741 سهم قرار دارد. اگر شخصی در سمت فروش یک سفارش با قیمت 4,398 ارسال کند اولویت معامله با اولی کسی خواهد بود که از قبل سفارش خرید خود را در قیمت 4,398 ریال ارسال کرده است.

به عبارتی اگر بهرام اولین نفری باشد که سفارش خود را در یک قیمت خاص ارسال کرده، اگر سفارشات دیگری با همان قیمت ارسال شود سفارش بهرام در اولویت خواهد بود.

سفارشات نمادهای بورس همواره در حال بالا و پایین رفتن و انجام شدن است، زیرا همواره افرادی هستند که در حال معامله هستند. مخصوصا در نمادهای بزرگ که معاملات پرحجم دارند، مانند بانک تجارت، فولاد مبارکه و…

قیمت “معامله” یا قیمت “آخرین معامله”، همان قیمتی است که آخرین بار یک معامله در آن قیمت انجام گرفته است.

قیمت مناسب برای ارسال سفارش

در ارسال سفارش برای اینکه قیمت مناسبی وارد کنید باید چند مورد را در نظر بگیرید.

در شرایط مختلف، باید رویکرد متفاوت و متناسب را برای ارسال سفارش داشته باشید.

ارسال سفارش در هنگام صف خرید یا فروش

تشکیل صف در سهم یعنی اینکه در یک سمت از معاملات، تعداد کافی خریدار یا فروشنده برای پاسخگویی به نیاز طرف دیگر وجود ندارد.

  • زمانی‌که عرضه تا حدی زیاد می‌شود که در طرف مقابل هیچ خریداری باقی نمی‌ماند و قیمت به پایین‌ترین محدوده نوسان مجاز می‌رسد صف فروش تشکیل می‌شود. به این معنی که سفارشات فروش زیادی در طرف عرضه روی هم انباشته می‌شوند.
  • زمانی‌که تقاضا حدی زیاد می‌شود که در طرف مقابل هیچ فروشنده‌ای باقی نمی‌ماند و قیمت به بالاترین محدوده نوسان مجاز می‌رسد صف فروش تشکیل می‌شود. به این معنی که سفارشات خرید زیادی در طرف تقاضا روی هم انباشته می‌شوند.
  • صف خرید و فروش نتیجه برهم خوردن توازن در تقاضا و عرضه و وجود محدوده نوسان قیمت است.

در حال حاضر محدوده نوسان مثبت و منفی سهام در بورس تهران 5 درصد است، آموزش بورس به این معنی که قیمت نمی‌تواند بیش از 5 درصد مثبت یا 5 درصد منفی شود (در روزهای عادی معاملات).

در بازارهایی که محدوده مجاز برای نوسان وجود ندارد و قیمت می‌تواند نوسانات بسیار بالایی داشته باشد، چیزی به عنوان صف خرید و فروش وجود ندارد.

بطور مثال در پلتفرم‌ معاملات بیت‌کوین، شما هیچگاه شاهد صف نخواهید بود و قیمت گاهی در یک روز ممکن است تا 20 درصد یا حتی بالاتر نوسان داشته باشد.

  • در صورتی که در نمادی صف خرید وجود داشت و شما قصد خرید یا فروش داشتید باید حداکثر قیمت مجاز برای سفارش را وارد کنید.
  • در صورتی که در نمادی صف فروش وجود داشت و شما قصد خرید یا فروش داشتید باید حداقل قیمت مجاز برای سفارش را وارد کنید.

حداکثر قیمت مجاز نوسان در صفحه نماد مشخص است:

 

دامنه نوسان مجاز tsetmc

توجه کنید که هیچ راه تضمینی برای قرار گرفتن در ابتدای صف خرید یا صف فروش وجود ندارد. اما بطور کلی برخی معتقدند که سفارشات ارسال شده از طرف ایستگاه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها شانس بیشتری برای قرارگرفتن در ابتدای صف دارند.

اگر عجله دارید

اگر صف وجود ندارد و در معامله عجله دارید، می‌توانید معادل قیمت سفارشی که در سمت مقابل بالاتر از بقیه قرار گرفته را وارد کنید.

مثلا اگر در سمت عرضه قیمت 4,400 ریال در ردیف سفارشات عرضه بالاتر از همه است و شما مایلید سهم رو فوری خریداری کنید، باید یک سفارش در قیمت 4,400 ریال با حجم موردنظرتان بفرستید.

اگر حجم سفارش عرضه‌کننده کافی باشد سفارش شما بطور کامل انجام می‌شود و سهم در پرتفوی‌تان قابل مشاهده خواهد بود.

برای فروش نیز به همین ترتیب و با نگاه به سمت مقابل یعنی عرضه‌کننده، می‌توانید دقیقا همان قیمتی که در بخش تقاضا از همه بالاتر قرار گرفته را در فرم سفارش فروش وارد کنید تا سهام شما در همان لحظه فروش رود.

دقت داشته باشید در برخی از نمادها که معاملات زیادی انجام می‌شود سرعت تغییرات در سفارشات بالاست. به همین دلیل ممکن است قیمت طرف عرضه و تقاضا به طور مداوم تغییر کند.

در این هنگام برای انجام شدن سریع سفارش، قیمت سفارش را نزدیک به قیمت معامله وارد کنید.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

روش ارسال سفارش آنلاین و آفلاین  و ثبت نام بورس

نکات ریز زیادی در بورس وجود دارد.

یکی از این نکات، یادگیری نحوه ارسال سفارش در نرم‌افزار معاملات آنلاین است.

چه بخواهید بطور مداوم خرید و فروش کنید و چه قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس داشته باشید باید روش درست ثبت سفارش در بورس را فرا بگیرید.

منظور از سفارش‌گذاری یا ارسال سفارش برای خرید و فروش اوراق، زمانی است که شما به سامانه معاملات آنلاین یا آفلاین بورس دسترسی دارید و خودتان سفارشات را در سامانه ارسال می‌کنید.

در خرید و فروش آنلاین سهام، این سفارشات در صورتی که با قیمت مناسب ارسال شوند می‌توانند به سرعت و تقریبا لحظه‌ای انجام شوند.

بنابراین باید دقت زیادی در هنگام سفارش داشته باشید.

شاید یکی از دلایلی که کارگزاری ها حداقل مدرک دیپلم را از متقاضیان کدبورسی می‌طلبند همین باشد که مطمئن شوند شخص حداقل دانش و مهارت لازم را داراست.

اما افرادی که حداقل دیپلم ندارند به معاملات آفلاین دسترسی می‌یابند، به این ترتیب که سفارش خود را در سایت کارگزاری ثبت می‌کنند و کارگزار است که سفارش آنها را دریافت کرده و در سامانه معاملات ارسال می‌کند.

در ادامه یاد می‌گیرید به شکل بهتری ارسال سفارش را متناسب باقیمت سهام  انجام دهید.

سفارش‌های ارسالی کجا قرار می‌گیرد؟

سفارش‌های خرید و فروش که معامله‌گران در بورس ارسال می‌کنند در صفحه نمادها در سایت  testmc . com قابل مشاهده است. این سایت مرجع مشاهده معاملات اوراق بهادار است.

برای اینکه سفارشات خرید و فروش سهام یک شرکت را ببینید کافیست در بخش جستجوی این سایت، نماد یا بخشی از نام شرکت را وارد کنید:

 

جستجوی نماد tsetmc

     پس از کلیک روی نماد شرکت موردنظر وارد صفحه‌ای مشابه این می‌شوید:

 

سفارشات ارسال شده tsetmc

در کادر قرمز، سفارشات خرید و فروش قابل مشاهده است:

  • قیمت، حجم و تعداد سفارشات را می‌توانید ببینید.
  • در طرف خرید (تقاضا) سفارشاتی که با قیمت بالاتری ارسال شده‌اند بالاتر از سایر سفارشات قرار می‌گیرند.
  • در طرف فروش (عرضه) سفارشاتی که با قیمت کمتری ارسال شده‌اند بالاتر از سفارشات قرار می‌گیرند.

سفارشاتی که در یک قیمت هستند روی همدیگر انباشته می‌شوند و اگر سفارشی با قیمت یکسان در سمت مخالف ثبت شد، سفارشات انباشه شده به ترتیب تاریخ تکمیل می‌شود.

بطور مثال در تصویر بالا در بخش خرید، روی قیمت 4,398 ریال تعداد 16 سفارش با حجم 89,741 سهم قرار دارد. اگر شخصی در سمت فروش یک سفارش با قیمت 4,398 ارسال کند اولویت معامله با اولی کسی خواهد بود که از قبل سفارش خرید خود را در قیمت 4,398 ریال ارسال کرده است.

به عبارتی اگر بهرام اولین نفری باشد که سفارش خود را در یک قیمت خاص ارسال کرده، اگر سفارشات دیگری با همان قیمت ارسال شود سفارش بهرام در اولویت خواهد بود.

سفارشات نمادهای بورس همواره در حال بالا و پایین رفتن و انجام شدن است، زیرا همواره افرادی هستند که در حال معامله هستند. مخصوصا در نمادهای بزرگ که معاملات پرحجم دارند، مانند بانک تجارت، فولاد مبارکه و…

قیمت “معامله” یا قیمت “آخرین معامله”، همان قیمتی است که آخرین بار یک معامله در آن قیمت انجام گرفته است.

قیمت مناسب برای ارسال سفارش

در ارسال سفارش برای اینکه قیمت مناسبی وارد کنید باید چند مورد را در نظر بگیرید.

در شرایط مختلف، باید رویکرد متفاوت و متناسب را برای ارسال سفارش داشته باشید.

ارسال سفارش در هنگام صف خرید یا فروش

تشکیل صف در سهم یعنی اینکه در یک سمت از معاملات، تعداد کافی خریدار یا فروشنده برای پاسخگویی به نیاز طرف دیگر وجود ندارد.

  • زمانی‌که عرضه تا حدی زیاد می‌شود که در طرف مقابل هیچ خریداری باقی نمی‌ماند و قیمت به پایین‌ترین محدوده نوسان مجاز می‌رسد صف فروش تشکیل می‌شود. به این معنی که سفارشات فروش زیادی در طرف عرضه روی هم انباشته می‌شوند.
  • زمانی‌که تقاضا حدی زیاد می‌شود که در طرف مقابل هیچ فروشنده‌ای باقی نمی‌ماند و قیمت به بالاترین محدوده نوسان مجاز می‌رسد صف فروش تشکیل می‌شود. به این معنی که سفارشات خرید زیادی در طرف تقاضا روی هم انباشته می‌شوند.
  • صف خرید و فروش نتیجه برهم خوردن توازن در تقاضا و عرضه و وجود محدوده نوسان قیمت است.

در حال حاضر محدوده نوسان مثبت و منفی سهام در بورس تهران 5 درصد است، آموزش بورس به این معنی که قیمت نمی‌تواند بیش از 5 درصد مثبت یا 5 درصد منفی شود (در روزهای عادی معاملات).

در بازارهایی که محدوده مجاز برای نوسان وجود ندارد و قیمت می‌تواند نوسانات بسیار بالایی داشته باشد، چیزی به عنوان صف خرید و فروش وجود ندارد.

بطور مثال در پلتفرم‌ معاملات بیت‌کوین، شما هیچگاه شاهد صف نخواهید بود و قیمت گاهی در یک روز ممکن است تا 20 درصد یا حتی بالاتر نوسان داشته باشد.

  • در صورتی که در نمادی صف خرید وجود داشت و شما قصد خرید یا فروش داشتید باید حداکثر قیمت مجاز برای سفارش را وارد کنید.
  • در صورتی که در نمادی صف فروش وجود داشت و شما قصد خرید یا فروش داشتید باید حداقل قیمت مجاز برای سفارش را وارد کنید.

حداکثر قیمت مجاز نوسان در صفحه نماد مشخص است:

 

دامنه نوسان مجاز tsetmc

توجه کنید که هیچ راه تضمینی برای قرار گرفتن در ابتدای صف خرید یا صف فروش وجود ندارد. اما بطور کلی برخی معتقدند که سفارشات ارسال شده از طرف ایستگاه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها شانس بیشتری برای قرارگرفتن در ابتدای صف دارند.

اگر عجله دارید

اگر صف وجود ندارد و در معامله عجله دارید، می‌توانید معادل قیمت سفارشی که در سمت مقابل بالاتر از بقیه قرار گرفته را وارد کنید.

مثلا اگر در سمت عرضه قیمت 4,400 ریال در ردیف سفارشات عرضه بالاتر از همه است و شما مایلید سهم رو فوری خریداری کنید، باید یک سفارش در قیمت 4,400 ریال با حجم موردنظرتان بفرستید.

اگر حجم سفارش عرضه‌کننده کافی باشد سفارش شما بطور کامل انجام می‌شود و سهم در پرتفوی‌تان قابل مشاهده خواهد بود.

برای فروش نیز به همین ترتیب و با نگاه به سمت مقابل یعنی عرضه‌کننده، می‌توانید دقیقا همان قیمتی که در بخش تقاضا از همه بالاتر قرار گرفته را در فرم سفارش فروش وارد کنید تا سهام شما در همان لحظه فروش رود.

دقت داشته باشید در برخی از نمادها که معاملات زیادی انجام می‌شود سرعت تغییرات در سفارشات بالاست. به همین دلیل ممکن است قیمت طرف عرضه و تقاضا به طور مداوم تغییر کند.

در این هنگام برای انجام شدن سریع سفارش، قیمت سفارش را نزدیک به قیمت معامله وارد کنید.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

روند بازار سرمایه رو به رشد است

روند بازار سرمایه رو به رشد است

وزیر اقتصاد با بیان اینکه آموزش بورس و بازار سرمایه روند رو به رشدی را طی می‌کند، گفت: هنوز کمیته تخصصی برای عرصه دارا سوم به زمان‌بندی نهایی نرسیده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بازار سرمایه روند رو به رشدی را طی می‌کند، گفت: هنوز کمیته تخصصی برای عرصه دارا سوم به زمان‌بندی نهایی نرسیده است.

 فرهاد دژپسند امروز در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در مورد تصمیمات این جلسه اظهار داشت: مباحثی در مورد توسعه صادرات و بازگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور در جلسه امروز مطرح شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: صادرکنندگان امروز و ثبت نام بورس به عنوان فعالان اصلی اقتصاد کشور در عرصه تجارت خارجی نقش مهمی دارند که با توجه به تحریم‌های صورت گرفته با کمک این افراد می‌توانیم مسائل کشور را سازماندهی کنیم به گونه‌ای که صادرات غیرنفتی در نیمه دوم سال روند جهشی پیدا کند و همچنین برگشت ارز نیز با سهولت انجام شود.

وی ادامه داد: هفته آینده کمیته سیاست‌گذاری ارزی برای بررسی پیشنهادات مطرح شده از سوی بخش خصوصی جلسه فوق‌العاده‌ای را تشکیل خواهد داد.

دژپسند در مورد زمان ارائه دارا سوم گفت: من تاریخی اعلام نمی‌کنم و نمی‌توانم الان بگویم که چه زمانی دارا سوم عرضه می‌شود.

وی افزود: کمیته تخصصی هنوز به جمع‌بندی نرسیده و در صورتی که بررسی‌ها تکمیل شود زمان‌بندی نهایی اعلام خواهد شد.

وضعیت بازار سرمایه رو به رشد است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد نوسانات اخیر بازار سرمایه گفت: نوساناتی که طی دو سه روز اخیر در بازار سرمایه شاهد بودیم را نمی‌توانم به عنوان کف جدید اعلام کنم. چرا که همواره نواسانات متناسب با شرایط اتفاق می‌افتد.

دژپسند تصریح کرد: دیدگاه تحلیلگران این است که وضعیت بازارسرمایه رو به رشد خواهد بود.

لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم در دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون مالیات مستقیم تصریح کرد: این لایحه در دستورجلسات دولت است که در جلسه اول نیز در دولت بررسی شد وهمچنان در دستور کار برای بررسی قرار دارد.

دژپسند در مورد کارت‌های بازرگانی نیز گفت: تصمیم‌گیری در مورد این کارت‌ها باید با همکاری وزارت صمت و اتاق بازرگانی انجام شود. اما به طور کلی کارت بازرگانی یک‌بار مصرف باید جمع شود.و کد بورسی گرفته شود .



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

آینده بورس از نگاه مدیرعامل بورس تهران

آینده بورس از نگاه مدیرعامل بورس تهران

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه ممکن است که برخی از شرکت‌ها هنوز هم اصلاح قیمت داشته باشند، گفت: دولت به کسی درباره بورس تضمینی نداده و همواره اعلام می‌‌شد که کسی نمی‌تواند سرمایه گذاری در بورس را تضمین کند.

 

 

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران، درباره عوامل موثر در رشد شاخص در دو روز گذشته اظهار کرد: قیمت سهام در بازار سرمایه به عوامل متعدد اقتصادی و غیر اقتصادی وابسته است و تحت تاثیر تمام مولفه‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. انتظارات آتی بر روی قیمت سهام اثرگذار است بنابراین از قیمت ارز هم اثر می‌پذیرد چراکه برخی از شرکت‌ها صادراتی هستند و یا ارزش‌های جایگزینی شرکت‌ها را متاثر می‌کند.

وی با بیان اینکه رشد شاخص به عوامل سودآوری شرکت‌ها مرتبط است، گفت: عملکردهای واقعی شرکت‌ها که منتشر می‌شود نشان‌دهنده این است که شرکت‌ها وضعیت خوبی داشتند یا اینکه رو به بهبود بوده‌اند.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به انتخاب مردم برای سرمایه‌گذاری با بررسی بازدهی مختلف ادامه داد: کسی که منابع نقدی آزاد در اختیار دارد بازارها را مقایسه و تصمیم‌گیری می‌کند. بازارهای دیگر هم ریسک‌های مرتبط به خود را دارند و هم اینکه در سطح اشباعی قرار گرفتند، یا اینکه سرمایه گذاری در برخی از بازارها هم غیر قانونی است. بنابراین مردم بازار را انتخاب کردند که شفافیت حداکثری نسبت به سایر بازارها دارد و هم نقدشوندگی بیشتری دارد و فراتر از آن‌ها، کمک کننده تولید است و سرمایه گذاری در این بازار به نفع ایجاد رفاه، اشتغال و ثروت اجتماعی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دوره اصلاح قیمت شرکت‌ها در بازار سرمایه به پایان رسیده است، اظهار کرد: شرایط هر شرکتی با شرکت دیگر متفاوت است و اصلاح قیمت یک موضوع کلی نیست. ممکن است که برخی از شرکت‌ها هنوز هم اصلاح قیمت داشته باشند.

صحرایی تاکید کرد: 35 شرکت 75 درصد ارزش بازار را تشکیل می‌دهند، عمده این شرکت‌ها اصلاح زیادی انجام نداده‌اند. ممکن است برخی از شرکت‌ها هم رشد غیر منطقی داشتند اصلاحاتی را انجام داده باشند و اصلاحات جزیی دیگری را هم نیاز داشته باشند. بنابراین نمی‌توان به طور کلی گفت که ‌همه شرکت‌ها اصلاح را انجام داده‌اند و دیگر دوره اصلاح تمام شده است.

مدیرعامل بورس تهران درباره ورود یک درصد صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه گفت: بخش اول این اقدام یعنی فرایند تبادل در حال انجام است، انتقال یک درصد از صندوق توسعه ملی مسیر اداری دارد و باید قراردادی با صندوق تثبیت منعقد شود که این مراحل در حال انجام است.

وی درباره خروج نقدینگی از بازار سرمایه بعد از ریزش شاخص دو میلیون واحدی اظهار کرد: با اینکه فروش انجام شد اما بسیاری از این نقدینگی‌ها از بازار خارج نشد و وارد سایر ابزار مانند اوراق شده و این نقدینگی منتظر است که به بازار برگردد. البته بسیاری از این نقدینگی برگشته و پول‌ها نزد کارگزاری مانده‌است.

صحرایی درباره میزان پول در نزد کارگزاری‌ها ادامه داد: در حال حاضر 35 هزار میلیارد پول نزد کارگزاری‌ها مانده و وارد سایر ابزارها شده‌ است.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه در همان زمان هم که شاخص دو میلیونی بود به مردم توصیه کردیم با مطالعه و مشورت وارد بازار شوند، افزود: به طور مستمر اعلام می‌کردیم که مردم و به ویژه سهام‌داران خرد باید با مطالعه و مشورت وارد بازار شوند چراکه بورس یک بازار تخصصی است و همه دانش لازم برای فعالیت در این بازار را ندارند. اگر این مسیر برای آنها فراهم نیست با ابزارهای غیر مستقیم وارد بازار شوند.

وی ادامه داد: بارها توصیه شد که پس انداز‌ها را وارد بازار کنند و برای خرید سهام از بنیادی بودن شرکت‌ها اطمینان حاصل شود. اگر مردم سهام شرکت‌های بنیادی را خریده‌اند در این شرایط نباید نگران باشند چراکه بازده سرمایه گذاری در بورس به صورت مقایسه‌ای با سایر بازارها در میان مدت بیشتر است و به وضعیت خود برمی‌گردد. مگر اینکه سهم‌هایی را بدون مطالعه در پیروی از فضای مجازی انتخاب کرده باشند و بنیاد آن شرکت‌ها مشکل داشته باشند و مشمول ماده 141 شده باشند.

صحرایی در پاسخ به این سوال که با توجه به قواعد بازار آیا می‌‌توان از دولت در برابر دعوت گسترده‌ای که از مردم به بورس داشته، انتظار حمایت داشت، تاکید کرد: دولت به کسی درباره بورس تضمینی نداده و همواره اعلام می‌‌شد که کسی نمی‌تواند سرمایه گذاری در بورس را تضمین کند.

مدیرعامل بورس تهران گفت: دولت در کنار اینکه گفته در مقایسه با سایر بازارها، بازار سرمایه را انتخاب کنید در حال حاضر هم به طور جدی وظیفه صیانت از سهمامداران را به عهده گرفته‌ است. مقرراتی تسهیل شده که نقدشوندگی را تضمین می‌کند یعنی مدیران شرکت‌ها و هم سهامداران مسئول نقدشوندگی هستند. نقدشوندگی توسط بازارگردانی، سهام خزانه، اوراق و غیره انجام می‌شود و اگر این اطمینان ایجاد شود که نقدشوندگی تمام و کمال است، نگرانی مردم برطرف می‌شود. اعتماد مردم در ادبیات مالی نقدشوندگی است. اما تمام اینها افراد خودشان برای سهام‌داری تصمیم می‌گیرند.

وی تاکید کرد: این‌گونه نیست که هر کسی به صورت تصادفی نسبت به خرید هر سهمی تصمیم بگیرد و بعد بگوید چون دولت دعوت کرده حالا باید سوددهی را تضمین کند. دولت گفته‌ است که وظیفه صیانت یعنی قانون‌گذاری را برعهده دارد که در این زمینه اقداماتی را انجام داد از جمله معافیت‌های مالیاتی که در این بخش شرکتی در سال 99 عرضه اولیه شود، به سوابق گذشته مالیاتی آن مراجعه نخواهد شد.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

آینده بورس از نگاه مدیرعامل بورس تهران

آینده بورس از نگاه مدیرعامل بورس تهران

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه ممکن است که برخی از شرکت‌ها هنوز هم اصلاح قیمت داشته باشند، گفت: دولت به کسی درباره بورس تضمینی نداده و همواره اعلام می‌‌شد که کسی نمی‌تواند سرمایه گذاری در بورس را تضمین کند.

 

 

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران، درباره عوامل موثر در رشد شاخص در دو روز گذشته اظهار کرد: قیمت سهام در بازار سرمایه به عوامل متعدد اقتصادی و غیر اقتصادی وابسته است و تحت تاثیر تمام مولفه‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. انتظارات آتی بر روی قیمت سهام اثرگذار است بنابراین از قیمت ارز هم اثر می‌پذیرد چراکه برخی از شرکت‌ها صادراتی هستند و یا ارزش‌های جایگزینی شرکت‌ها را متاثر می‌کند.

وی با بیان اینکه رشد شاخص به عوامل سودآوری شرکت‌ها مرتبط است، گفت: عملکردهای واقعی شرکت‌ها که منتشر می‌شود نشان‌دهنده این است که شرکت‌ها وضعیت خوبی داشتند یا اینکه رو به بهبود بوده‌اند.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به انتخاب مردم برای سرمایه‌گذاری با بررسی بازدهی مختلف ادامه داد: کسی که منابع نقدی آزاد در اختیار دارد بازارها را مقایسه و تصمیم‌گیری می‌کند. بازارهای دیگر هم ریسک‌های مرتبط به خود را دارند و هم اینکه در سطح اشباعی قرار گرفتند، یا اینکه سرمایه گذاری در برخی از بازارها هم غیر قانونی است. بنابراین مردم بازار را انتخاب کردند که شفافیت حداکثری نسبت به سایر بازارها دارد و هم نقدشوندگی بیشتری دارد و فراتر از آن‌ها، کمک کننده تولید است و سرمایه گذاری در این بازار به نفع ایجاد رفاه، اشتغال و ثروت اجتماعی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دوره اصلاح قیمت شرکت‌ها در بازار سرمایه به پایان رسیده است، اظهار کرد: شرایط هر شرکتی با شرکت دیگر متفاوت است و اصلاح قیمت یک موضوع کلی نیست. ممکن است که برخی از شرکت‌ها هنوز هم اصلاح قیمت داشته باشند.

صحرایی تاکید کرد: 35 شرکت 75 درصد ارزش بازار را تشکیل می‌دهند، عمده این شرکت‌ها اصلاح زیادی انجام نداده‌اند. ممکن است برخی از شرکت‌ها هم رشد غیر منطقی داشتند اصلاحاتی را انجام داده باشند و اصلاحات جزیی دیگری را هم نیاز داشته باشند. بنابراین نمی‌توان به طور کلی گفت که ‌همه شرکت‌ها اصلاح را انجام داده‌اند و دیگر دوره اصلاح تمام شده است.

مدیرعامل بورس تهران درباره ورود یک درصد صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه گفت: بخش اول این اقدام یعنی فرایند تبادل در حال انجام است، انتقال یک درصد از صندوق توسعه ملی مسیر اداری دارد و باید قراردادی با صندوق تثبیت منعقد شود که این مراحل در حال انجام است.

وی درباره خروج نقدینگی از بازار سرمایه بعد از ریزش شاخص دو میلیون واحدی اظهار کرد: با اینکه فروش انجام شد اما بسیاری از این نقدینگی‌ها از بازار خارج نشد و وارد سایر ابزار مانند اوراق شده و این نقدینگی منتظر است که به بازار برگردد. البته بسیاری از این نقدینگی برگشته و پول‌ها نزد کارگزاری مانده‌است.

صحرایی درباره میزان پول در نزد کارگزاری‌ها ادامه داد: در حال حاضر 35 هزار میلیارد پول نزد کارگزاری‌ها مانده و وارد سایر ابزارها شده‌ است.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه در همان زمان هم که شاخص دو میلیونی بود به مردم توصیه کردیم با مطالعه و مشورت وارد بازار شوند، افزود: به طور مستمر اعلام می‌کردیم که مردم و به ویژه سهام‌داران خرد باید با مطالعه و مشورت وارد بازار شوند چراکه بورس یک بازار تخصصی است و همه دانش لازم برای فعالیت در این بازار را ندارند. اگر این مسیر برای آنها فراهم نیست با ابزارهای غیر مستقیم وارد بازار شوند.

وی ادامه داد: بارها توصیه شد که پس انداز‌ها را وارد بازار کنند و برای خرید سهام از بنیادی بودن شرکت‌ها اطمینان حاصل شود. اگر مردم سهام شرکت‌های بنیادی را خریده‌اند در این شرایط نباید نگران باشند چراکه بازده سرمایه گذاری در بورس به صورت مقایسه‌ای با سایر بازارها در میان مدت بیشتر است و به وضعیت خود برمی‌گردد. مگر اینکه سهم‌هایی را بدون مطالعه در پیروی از فضای مجازی انتخاب کرده باشند و بنیاد آن شرکت‌ها مشکل داشته باشند و مشمول ماده 141 شده باشند.

صحرایی در پاسخ به این سوال که با توجه به قواعد بازار آیا می‌‌توان از دولت در برابر دعوت گسترده‌ای که از مردم به بورس داشته، انتظار حمایت داشت، تاکید کرد: دولت به کسی درباره بورس تضمینی نداده و همواره اعلام می‌‌شد که کسی نمی‌تواند سرمایه گذاری در بورس را تضمین کند.

مدیرعامل بورس تهران گفت: دولت در کنار اینکه گفته در مقایسه با سایر بازارها، بازار سرمایه را انتخاب کنید در حال حاضر هم به طور جدی وظیفه صیانت از سهمامداران را به عهده گرفته‌ است. مقرراتی تسهیل شده که نقدشوندگی را تضمین می‌کند یعنی مدیران شرکت‌ها و هم سهامداران مسئول نقدشوندگی هستند. نقدشوندگی توسط بازارگردانی، سهام خزانه، اوراق و غیره انجام می‌شود و اگر این اطمینان ایجاد شود که نقدشوندگی تمام و کمال است، نگرانی مردم برطرف می‌شود. اعتماد مردم در ادبیات مالی نقدشوندگی است. اما تمام اینها افراد خودشان برای سهام‌داری تصمیم می‌گیرند.

وی تاکید کرد: این‌گونه نیست که هر کسی به صورت تصادفی نسبت به خرید هر سهمی تصمیم بگیرد و بعد بگوید چون دولت دعوت کرده حالا باید سوددهی را تضمین کند. دولت گفته‌ است که وظیفه صیانت یعنی قانون‌گذاری را برعهده دارد که در این زمینه اقداماتی را انجام داد از جمله معافیت‌های مالیاتی که در این بخش شرکتی در سال 99 عرضه اولیه شود، به سوابق گذشته مالیاتی آن مراجعه نخواهد شد.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

روش های کسب سود در بورس با شناخت انواع سهام

شناخت انواع سهام ها برای کسب سود در بورس

سرمایه‌گذارانی که اقدام به خرید سهام  می‌کنند، به دو دلیل این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها معتقد هستند که قیمت سهم افزایش می‌یابد و می‌توانند با فروش سهم خود به سود برسند و یا قصد دارند تا سود پرداختی(DPS) حاصل از نگه‌داری سهم را جمع‌آوری کنند. بازار بورس می‌تواند پاسخگوی هر دو نیاز باشد اما در بعضی موارد لازم است که سهم موردنظر از یکی از سه گروه زیر انتخاب شود: ۱) سهام قابل رشد ۲) سهام منبع درآمد ۳) سهام ارزشی. کسانی که با این سه ویژگی مختلف سهام آشنا باشند، می‌توانند روش‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند.

سهام قابل رشد (سهام رشدی)

همان‌طور که از تیتر پیداست این سهام ، سهام شرکت‌هایی است پتانسیل رشد در آینده را دارند. ممکن است چنین شرکت‌هایی در حال حاضر سریع‌تر از سرعت کل بازار  رشد کنند و بخشی از درآمد خود را وقف گسترش کسب‌وکار کنند. تمام حوزه‌های فعال در بازار بورس دارای چند شرکت با پتانسیل رشد هستند. اما بیشترین آن‌ها در بخش فنّاوری، انرژی‌های جایگزین و بیوتکنولوژی دیده می‌شوند. اکثر شرکت‌های قابل رشد، شرکت‌هایی با محصولات جدید هستند که انتظارمی رود تأثیر زیادی بر بازار در آینده داشته باشد. اما همواره استثنائاتی وجود دارد. بعضی از شرکت‌های با پتانسیل رشد، شرکت‌هایی هستند که به‌خوبی اداره می‌شوند، مدل تجاری خوبی دارند و بر اساس میزان تقاضا برای محصولاتشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. سهام رشدی می‌توانند بسیار سودآور باشند اما اکثر این شرکت‌ها، شرکت‌های کوچک‌تر و ناپایدارتر هستند که ممکن است دچار افت قیمت شدید هم شوند.

به‌عنوان‌مثال می‌توانیم به شرکت آمازون در اینجا اشاره‌کنیم. این شرکت با اضافه کردن ویژگی‌های جدید و با رونمایی از بازارهای جدید توانست تا مشتریان دیگری را از سایت های دیگر به خود جذب کند.

سهام ارزشی

شرکت‌های با ارزشِ کم می‌توانند در بلندمدت سود خوبی را برای افرادی که به‌درستی سرمایه‌گذاری می‌کنند فراهم کنند. یک سهم ارزشی، باقیمتی پایین‌تر از قیمتی که بر اساس وضعیت مالی و شاخصه های بنیادی آن نشان داده‌شده است خریدوفروش می‌شود. دلیل این موضوع می‌تواند نسبت پرداخت‌های بالا در سود تقسیمی(DPS/EPS) و یا نسبت‌های مالی پایین مانند نسبت P/E باشد. هم‌چنین آگاهی مردم از عواملی که تقریباً به فعالیت شرکت مرتبط است می‌تواند منجر به کاهش قیمت سهم شود. به‌طور مثال ، اگر مدیرعامل یک شرکت با رسوایی مواجه شده باشد و مردم از آن مطلع شوند، قیمت سهام شرکت کاهش می یابد. سرمایه‌گذاران باهوش می‌دانند که این زمان مناسبی برای خرید سهام است. ازآنجایی‌که مردم به‌زودی هر آنچه اتفاق افتاده است را فراموش می‌کنند و قیمت‌ها به قیمت قبل برمی‌گردد.

البته، تعریف افراد از ارزش مناسب یک سهم، دیدگاه کاملاً انفرادی است. این‌گونه سهم‌ها نسبت به سهم‌های رشدی از ریسک کمتری برخوردار هستند. زیرا متعلق به شرکت‌های بزرگ‌تر و باثبات‌تر هستند. اگرچه همواره قیمت‌ها به قیمت‌های قبل که مورد انتظار افراد است، برنمی‌گردد. مثال خوبی ازاین‌گونه سهم‌ها، سهام شرکت Cardinal health Inc  هست. سهام این شرکت با در نظر گرفتن دو برابر شدن EPS  ،در سال ۲۰۱۸ از ۲٫۴۸دلار  به ۴٫۹۵  دلار می‌رسد. که همچنان این سهم، یک سهم با ارزش پایین باقی می‌ماند.

سهام منبع درآمد

سرمایه‌گذاران معمولاً به این‌گونه سهم‌ها به‌عنوان یک منبع درآمد ثابت با سود پرداختی، که معمولاً از ابزارهای تضمین‌شده مانند اوراق بهادار غیرقابل فروش مانند ( treasury securities)  و CDs بیشتر است، نگاه می‌کند. دو نوع سهم درآمدی وجود دارد: سهم‌های عام‌المنفعه ( utility stocks)  که سهم‌های رایج هستند که تقریباً در قیمت ثابت هستند اما معمولاً سود سهام رقابتی را پرداخت می‌کنند. سهم‌های موردنظر، اوراق بهادار هیبریدی هستند که مانند اوراق قرضه عمل می‌کنند. همچنین این‌گونه سهم‌ها می‌توانند جایگزین خوبی برای سرمایه‌گذارانی که تمایلی به ریسک‌پذیری ندارند باشد. ارزش این‌گونه سهم‌ها هنگامی‌که میزان سود(نرخ بهره در جامعه) افزایش یافت، کاهش می‌یابد. شرکت AT & T  می‌تواند مثال خوبی برای این‌گونه شرکت‌ها باشد. این  شرکت ازنظر مالی وام و بدهی‌های منطقی دارد و هرساله سودی برابر با ۶٫۲ % را پرداخت می‌کند.

چگونه سهام موردنظر را بیابیم

هیچ راه درستی برای پیدا کردن سهام موردنظر جود دارد. کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در سهم‌های رشدی دارند می‌توانند وب‌سایت‌های مربوطه را که فهرستی از شرکت‌های با پتانسیل رشد را منتشر می‌کنند، دنبال کنند. برخی از تحلیلگران نیز در وبلاگ‌های خود فهرستی ازاین‌گونه شرکت‌ها منتشر می‌کنند. همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند با محاسبه سود پرداختی ریسک موجود در بازار و یا شرکت را بررسی کنند. همچنین غربالگرهای سهام زیادی وجود دارند که می‌توانند با تمرکز بر معیارهای موردنظر شما مانند نسبت‌های مالی و یا سود پرداختی، فهرستی از شرکت‌های موردنظر را به شما ارائه دهند.

روش های کسب سود در بورس ایران

سخن آخر

سهام می‌توانند یا به‌صورت سهام رشدی باشند که در آینده شما را به سود می‌رسانند و یا سهام با ارزش فعلی پایین باشند و یا سود را به‌عنوان درآمد تقسیم کنند. بسیاری از شرکت‌ها مانند شرکت ( AT&T)  ترکیبی ازاین‌گونه سهام را ارائه می‌دهد و سرمایه‌گذاران هوشمند می‌دانند که سرمایه‌گذاری در این‌گونه شرکت‌ها می‌تواند تفاوت فراوانی را درمجموع سود دریافتی ( Total Return) ایجاد کند.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

چگونه در صف خرید اول باشیم؟

چگونه در صف خرید اول باشیم؟

در بازار پر تلاطم این روزهای بورس، همه به دنبال خرید سهام‌هایی هستند که با تحلیل‌های درست قرار است نقشه را سبز رنگ کنند. برای رسیدن به جایگاه‌های عالی و مناسب باید از روش‌های خوب و مناسب هم برای کسب این نتایج استفاده کرد.

در بازار پر تلاطم این روزهای بورس، همه به دنبال خرید سهام‌هایی هستند که با تحلیل‌های درست قرار است نقشه را سبز رنگ کنند. برای رسیدن به جایگاه‌های عالی و مناسب باید از روش‌های خوب و مناسب هم برای کسب این نتایج استفاده کرد.

چگونه در صف خرید اول باشیم؟

برای آنکه بتوانیم در صف‌های خرید جزئی از نفرات اول باشیم، نیاز است که با برخی از مفاهیم و اصطلاحات آشنا بشویم.

ابتدا بیایید از نفر اول صف خرید صحبت کنیم.

به طور معمول نفر اول صف خرید چه ویژگی‌هایی دارد؟ چگونه می‌تواند نفر اول باشد؟

نفر اول در صف خرید، هیچ‌گونه فرقی با ما ندارد، فقط سعی و خطاهای بیشتری کرده، از کارگزاری‌های بیشتری استفاده کرده و یک اینترنت پرسرعت‌تر نسبت به ما دارد.

در ادامه به تمام ویژگی‌های نفر اول در صف خرید خواهیم پرداخت و آموزش‌های لازم  را به شما آموزش خواهیم داد .

اگر شما هم مدتی باشد که در بورس فعالیت داشته باشید حتما متوجه این موضوع شده‌اید که برخی اوقات با خرید عرضه‌های اولیه در بورس می‌توانید سودهای بسیار بیشتری نسبت به سایر نمادها داشته باشید.

ترفند خرید عرضه اولیه در روز دوم

اگر بخواهیم ساده بگوئیم، هیچ‌گونه ترفندی در کار نیست، بلکه فقط افراد مختلف از ابزارهای مختلف برای خریدهای خود استفاده می‌کنند.

نرم‌افزار سرخطی بورس

اولین ترفند ممکن که نقل تمام مجالس بورسی است، استفاده ربات سر خطی بورس است.

ربات سرخطی بورس

در واقع ربات‌ها، ربات نیستند! بلکه یک سری نرم‌افزار تحت ویندوز یا موبایل هستند که درخواست ثبت سفارش یا همان ارسال اُردِر شما را رأس زمانی که شما به نرم‌افزار می‌دهید با فواصل زمانی خاص به کارگزاری ارسال می کنند.

تا اینجای کار متوجه شدیم هیچ‌گونه معجزه‌ای برای نفر اول صف خرید وجود نداشته است.

سرخطی در بورس

ثبت سفارش سرخطی در بورس، یعنی خرید یک سهم به قیمت همان لحظه یا فروش یک سهم به قیمت همان لحظه.

معمولا سرخطی در بورس، برای سهامداران سودهای بسیار بالایی در مدت زمان کم داشته است.

برای اینکه بتوانید بهترین سرخطی‌ها را در بورس داشته باشید، لازم است از هر ابزار یا روشی برای رسیدن به سرخطی‌های عالی استفاده کنید.

فرض کنید در یک مسابقه قرار دارید، حالا باید از یک مربی خوب، وزرشگاه خوب و یک تمرین مناسب برخوردار باشید تا در مسابقه هم بتوانید کسب نتیجه کنید.

 

 

بهترین کارگزاری برای سرخطی

برای اینکه بتوانیم بهترین کارگزاری برای سرخطی را پیدا کنیم، لازم است به چندین مورد توجه داشته باشیم ، معمولا کارگزاری‌ها زیرساخت‌های خود را سریع به روز نمی‌کنند و ما به عنوان یک سهام‌دار باید به دنبال پیدا کردن بهترین کارگزاری برای سرخطی باشیم.

بهترین کارگزاری برای سرخطی بورس، می‌تواند کارگزاری باشد که سهامداران راضی‌تری نسبت به سایر کارگزاری‌ها دارد.

برای پیدا کردن سهامداران راضی، می‌توانید از گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی هستند استفاده کنید یا از نظرسنجی‌های واقعی که در سایت تجارت‌نیوز و سایر سایت‌های خبری وجود دارد بهره ببرید.

اینترنت پر سرعت برای سرخطی:

برای داشتن بهترین اینترنت سرخطی، شما می‌توانید از سرور مجازی بورس استفاده کنید.

سرور مجازی بورس چیست؟

سرور مجازی بورس در واقع یک کامپیوتر 24 ساعته روشن است که به یک اینترنت فیبر نوری متصل شده است.

به شما دسترسی داده می‌شود که از هر نقطه از ایران به این کامپیوتر وصل شوید و با استفاده از سرعت اینترنت بالایی که دارد اقدام به زدن سرخطی بورس کنید.

هیچ فرقی نمی کند از کجای ایران باشید، در هر صورت به شما پینگ 1 میلی ثانیه با سرعت اینترنت تا 10 هزار مگابیت بر ثانیه داده خواهد شد تا به عنوان یک سهام‌دار در رقابت و صف‌های خرید و فروش بهترین نتایج را بتوانید کسب کنید.

 

 

نتیجه‌گیری:

در این پست سعی کردیم تمامی عواملی که باعث می‌شود افراد بهترین نتایج در سرخطی بورس کسب کنند را به شما بگوییم.

با این حال باید تا اینجا متوجه شده باشید نفر اول صف خرید، چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه نفر اول صف می‌شود.

امیدواریم شما هم بتوانید پس از خواندن این پست تبدیل به یکی از نفرات برتر صف‌های خرید بشوید و پر افتخارترین سرخطی‌های بورس را در پنل کارگزاری خود به دست آورید.

سرخطی بورس، بدون استفاده از یک اینترنت پر سرعت با پینگ یک میلی ثانیه و سرعت اینترنت بالا تقریبا غیر ممکن شده و سهام‌داران بورسی باید به دنبال پرسرعت‌ترین اینترنت‌ها برای کسب بهترین نتایج در بورس باشند.

برای تهیه بهترین سرور مجازی بورس با پنیگ 1 میلی ثانیه و اینترنت 10 گیگ، می‌توانید از شرکت وب داده استفاده نمایید.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

سود در بورس چقدر است؟ آیا بورس ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟

 

سود در بازار سهام چقدر است

از زمانی که در سایت بورسینس ، آموزش افراد علاقه‌مند به بورس را شروع کردیم متوجه شدیم بسیاری از افرادی که قصد ورود به بازار بورس را دارند در ابتدای کار همین سوال را از ما می‌پرسند:سود بورس چقدر است ؟  و آیا ارزش دارد که پول و سرمایه‌مان را وارد بورس کنیم؟

البته این یک سوال طبیعی است. همه می‌خواهند بدانند با سرمایه‌ای که وارد می‌کنند چقدر می‌توان سود کسب کرد. جواب ما با این سوال همیشه یکسان است: سود در بورس در درجه اول بستگی به دانش و مهارت و میزان سرمایه شما دارد. 

اگر مهارت و تجربه لازم را نداشته باشید حتی اگر میلیاردها تومان سرمایه نیز وارد بورس کنید ضرر خواهید کرد.

از طرف دیگر سرمایه هم مهم است. فرض کنید شما با یک میلیون تومان، سهام شرکتی را خریداری کرده‌اید و پس از چند روز 10 درصد رشد داشته و شما آنرا فروخته‌اید. سودی که بدست آورده‌اید 100 هزارتومان است. ولی اگر با سرمایه‌ 10 میلیون تومانی خرید کرده بودید، سودی که کسب می‌شد معادل 1 میلیون تومان بود.

حداقل سرمایه برای بورس

سوال دوم که اکثر افراد در سایت بورسینس می‌پرسند: حداقل سرمایه اولیه موردنیاز چقدر است؟

این این بابت نیازی به نگرانی نیست و تقریبا هرکس که فکرش را بکنید حداقل سرمایه را داراست.

حداقل مبلغ یک سفارش خریدسهام در بورس، فقط 100 هزارتومان است و با سرمایه 100 هزارتومان می‌توان وارد بورس شد.

به طور مثال اگر بخواهید سهام شرکت X که هر سهم آن 250 تومان قیمت دارد را بخرید باید حداقل 400 سهم از شرکت را خریداری کنید. (جمعا 100 هزارتومان)

به دلیل اینکه مقداری کارمزد کارگزاری نیز باید پرداخت شود حداقل هر سفارش کمی بیشتر از 100 هزارتومان خواهد بود.

نحوه کار بورس و سهام :

فرض کنید شما سرمایه‌ای معادل یک میلیون تومان سرمایه داشته باشید و بتوانید هرماه در بورس 10 درصد سود کنید. هیچ برداشتی نیز از سرمایه خود نداشته باشید و هیچ سرمایه جدیدی هم اضافه نکنید. در مدت 10 سال، این یک میلیون تومان به بیش از 92 میلیارد تومان تبدیل می‌شود.

حتما می‌پرسید چگونه چنین چیزی ممکن است؟

جواب در فرمول سود مرکب نهفته است.

شما با سرمایه گذاری 1 میلیون تومان در بورس، اگر مرتب این سرمایه را افزایش دهید و درصدهایی که از 1 میلیون تومان بدست می‌آورید را به سرمایه اولیه خود اضافه می‌کنید، سودهای شما رشد چشمگیری می‌یابد. به طور مثال شما پس از کسب 10 درصد سود، 1 میلیون و 100 هزارتومان خواهید داشت و 10 درصد سود بعدی را اگر که بدست آورید از 1 میلیون و 100 هزارتومان سرمایه شما خواهد بود که مساوی 110 هزارتومان می‌شود.

بنابراین رفته‌رفته با افزایش سرمایه اولیه و افزایش سودهایی که از درصدها بدست می‌آید، سرمایه شما بصورت تصاعدی رشد می‌کند و پس از مدتی، شاهد رشد عظیم سرمایه‌تان خواهید بود.

جدول سرمایه اولیه و مثال‌هایی که سودهایی که می‌توان بدست آورد.

سود بورس

توجه: جدول فوق ققط مثال است و هیچ تضمینی برای سود در بورس وجود ندارد. ما این جدول را فقط برای اینکه پتانسیل سودآوری بورس را متوجه شوید قرار دادیم.

نکاتی قبل از ورود به بازار سهام

1 – اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس را بدانید؛
مهمترین اصلی که همواره مورد تاکید و توصیه مسئولان و فعالان کارکشته بازار است سرمایه گذاری با سرمایه مازاد است. تشکیل سبد سهام به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری است (تخم مرغ ها را نباید داخل یک سبد گذاشت.)

2 – زمینه های فکری خود را گسترش دهید و مانند یک تحلیل گر معامله کنید؛
تلاش کنید تا مهارت های فکری و قدرت پیش بینی خود را در زمینه های مختلف گسترش دهید و به مرور به تحلیل گر تجربی تبدیل شوید.

3 – روند بازار را تشخیص دهید؛
یکی از نکات مهمی که یک سرمایه گذار باید انجام دهد وضعیت کلی بازار صعودی یا نزولی است سپس تصمیماتش را بر اساس آن تعیین کند. برای تشخیص روند بازار، پیشنهاد می‌کنیم تحلیل تکنیکال را فرا بگیرید.

4 – یادبگیرید مسئولیت پذیر باشید؛
در بورس برای برانگیختن احساس ترحم دیگران پولی دریافت نخواهید کرد.

5 – معامله را بعنوان بخشی از زندگی عادیتان بپذیرید؛
معامله در بورس کار خارق العاده ایی نیست، سرمایه گذاری جزئی از زندگی عادی شماست.

6 – فقط به اندازه ایی معامله کنید که توان از دست دادن آن را دارید؛
آیا تحمل از دست دادن همه سرمایه خود را دارید؟ ریسک سرمایه گذاری در بورس بسیار بیشتر از اوراق مشارکت است همانگونه که بازده مورد نظر شما هم بیشتر است.

7 – با مبالغ کم شروع کنید؛
همانطور که در راهنمای اولیه بورس نیز نوشته‌ایم، بهتر است با کم شروع کنید. بورس همیشه فرصت های زیادی برای سودآوری در اختیار قرار می دهد برای شکار همه آنها عجله نکنید.

8 – به ارزش ذاتی سهم توجه کنید؛
خیلی از کسانی که سرمایه گذاریشان سریع به زیان تبدیل می شود به خاطر این است که نمی دانند ارزش واقعی یک سهم چغدر بوده و حاظر به خرید آن به هر قیمتی می شوند.
همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذارید.

9 – عقیده و اظهار نظر دیگران را به دقت بررسی کنید؛
نظرات دیگران در بهترین حالت فقط برای شرایط شخصی آنها مفید هستند. عموماً سهامداران از موفقیت های خود با شجاعت و اغراق صحبت می کنند سهامداران حرفه ایی حرکات بازندگان بازار را هم مرور می کنند.

10- اخبار مهم را پیگیری کنید؛
اخبار پیرامون اوضاع سیاسی، اقتصادی، صنایع و شرکت ها را پیگیری کنید تا از تغییراتی که باعث بوجود آمدن شرایط جدید می شوند مطلع شوید

11 – به تک معیار اکتفا نکنید؛
بسیاری از سرمایه گذاران تنها بر مبنای خاص (مثل نسبت P/E) خرید و فروش می کنند بهتر است جوانب دیگر سهم را نیز مد نظر داشته باشید.

12 – قبل از هر سرمایه گذاری به نمودار آن دقت کنید؛
در برخی از موارد با نگاهی به نمودار قیمتی یک سهم یا صنعت یا کل بازار (شاخص) خیلی چیزها دستگیر می شود به آنها توجه داشته باشید. 

13 – به نقد شوندگی سهام دقت کنید؛
سهام نقد شونده در مواقع خروج از سهم یا بازار، شما را در برابر ریسک های درون سهمی بیمه می کند.

درآمد ماهیانه از بورس

سوالی که بسیار مطرح می‌شود این است که ماهیانه چقدر می‌توانم از بورس درآمد داشته باشم؟ خیلی‌ها سرمایه‌ای دارند و می‌خواهند فقط در بورس به خرید و فروش سهام بپردازند 

اما نکته‌ای اینجا وجود دارد، به دلیل ذات غیرقابل پیش‌بینی بودن بورس، داشتن درآمد ماهیانه از بورس چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. زیرا شما نمی‌دانید بازار چگونه خواهد بود و اصلا آیا سهامی که می‌خرید سودآور است یا نه؟ حتی بورس بازان بزرگ نیز درآمد آینده‌شان مشخص نیست ولی به دلیل اینکه سرمایه زیادی دارند، نگرانی از بابت تامین هزینه‌های زندگی ندارند.

بنابراین ما به شما توصیه می‌کنیم یک درآمد ثابت داشته باشید تا هزینه‌های زندگی شما تامین باشد، سپس به فکر درآمدی جانبی از بورس باشید و به بورس به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کنید، نه به عنوان منبع درآمد ثابت.

چگونه فعالیت در بورس را شروع کنیم؟

قبل از هرچیز برای فعالیت در بورس نیاز به افتتاح حساب در یک کارگزاری و دریافت کدبورسی دارد. کارگزاری‌ها واسط بین سرمایه‌گذاران و بورس هستند و هرکس برای حضور و معامله در بورس حتما نیاز به یک کارگزاری دارد. شرکت‌های کارگزاری زیادی (حدود 100 شرکت) در ایران فعال هستند. ما به شما کارگزاری آگاه را پیشنهاد می‌کنیم، برای مشاهده روش دریافت کد بورسی رایگان از کارگزاری اگاه این صفحه را بخوانید.

بعد از دریافت کد بورسی، توصیه می‌کنیم شروع به خواندن و یادگیری مفاهیم اولیه بورس کنید. 

آموزش و یادگیری مهمترین ابزار شماست که در مواقع خطر و در بحران های مالی به کمک شما می آید.

قصد شروع سرمایه‌گذاری در بورس را دارید؟ اولین قدم این است که افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

همه چیز درباره اختیار معامله و کاربردهای آن

همه چیز درباره اختیار معامله و کاربردهای آن

مقالهمبتدی

۱۳۹۷/۶/۲۲۵۹۵۵۷

اختیار معامله  (Option) قراردادی دوطرفه بین خریدار و فروشنده است که براساس آن خریدار قرارداد، حق(نه الزام و تعهد) دارد که مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بخرد یا بفروشد.

براساس این قرارداد، دو طرف توافق می‌کنند که در آینده معامله‌ای انجام دهند. در این معامله خریدار "اختیار معامله"، در ازای پرداخت مبلغ معینی، حق خرید یا فروش دارایی مندرج در قرارداد را در زمانی مشخص با قیمتی که هنگام بستن قرارداد تعیین شده است، به دست می‌آورد.

از اختیار معامله به‌عنوان سپر دفاعی در برابر بازار بورسِ در حال سقوط استفاده کنیم

از طرف دیگر، فروشنده قرارداد اختیار معامله، در مقابل اعطای این حق به خریدار با دریافت مبلغ معینی هنگام عقد قرارداد، براساس مفاد قرارداد، آماده فروش دارایی مذکور است. چنان‌که از تعریف قرارداد اختیار معامله پیداست، دارنده قرارداد(خریدار) در اعمال حق خود مختار است و به عبارت دیگر هیچ تعهد و الزامی ندارد و در صورت صرف‌نظر وی از اجرای قرارداد، مبلغی را که در ازای این حق، پرداخته است از دست می‌دهد. از طرف دیگر فروشنده در صورت تمایل خریدار، مجبور به اجرای قرارداد است.

فواید اختیار معامله

یکی از فواید مهم اختیار معامله، تطبیق‌پذیری و توانایی آن برای ارتباط برقرار کردن با دارایی‌های سنتی‌ مانند سهام شخصی است. این ویژگی به شما امکان می‌دهد که موقعیت خود را طبق شرایطی که ممکن است در بازار اتفاق بیفتد، تطبیق دهید یا تنظیم کنید. برای مثال می‌توانیم از اختیار معامله به‌عنوان سپر دفاعی در برابر بازار بورسِ در حال سقوط استفاده کنیم تا ضرر سقوط سهام را کاهش بدهیم یا می‌توانیم از آن برای پیش‌بینی استفاده کنیم یا اگر بخواهیم می‌توانیم با استفاده از آن‌ها خیلی محافظه‌کار باشیم؛ بنابراین استفاده از اختیار معامله را می‌توان به‌عنوان بخشی از استراتژی وسیع‌تر سرمایه‌گذاری توصیف کرد؛ اما این تطبیق‌پذیری عملی هم مشکلات خود را دارد.

اختیار معامله، اوراق بهادار خیلی پیچیده‌ای هستند و اگر درست از آن‌ها استفاده نکنیم ممکن است ریسک بالایی داشته باشند. به همین دلیل است که وقتی اختیار معامله را خرید و فروش می‌کنیم، معمولا با جمله‌ای مثل این مواجه می‌شویم: «اختیارات شامل ریسک‌ها هم می‌شوند و برای هرکسی مناسب نیستند. اگر توان ریسک بالا دارید، سرمایه‌گذاری کنید». اختیار معامله به گروه بزرگتری از اوراق بهادار به‌نام اوراق بهادار مشتقه تعلق دارد.

معنای مشتقه

همان‌طور که گفتیم این نوع از اوراق بهادار معمولا ریسک بالایی دارند و همچنین این توانایی را دارند که اقتصاد را به‌هم بریزند، اما این تفکر کمی اغراق‌‌ شده‌ است. معنای «مشتقه» بودن این است که قیمت آن به قیمت چیز دیگری وابسته یا از آن مشتق شده است. مثل آبمیوه که از میوه مشتق است و سس کچاپ که مشتق از گوجه فرنگی است. اختیار معامله از اوراق بهادار مالی مشتق است، یعنی ارزش آن‌ها به ارزش دارایی‌های دیگر بستگی دارد. مشتق بودن به این معنی است و انواع مختلفی از اوراق بهادار وجود دارند که تحت عنوان مشتق قرار می‌گیرند، مثلا پیمان‌های آتی، قرارداد سلف و قراردادهای معاوضه که خود انواع زیادی دارد.

 معنای «مشتقه» بودن این است که قیمت آن به قیمت چیز دیگری وابسته یا از آن مشتق شده است

داشتن آگاهی کافی درباره عملکرد اختیار معامله و اینکه چطور از آن‌ها استفاده‌ مناسب داشته باشیم، به شما کمک می‌کند سود زیادی در بازار به‌دست بیاورید. اگر پایه و اساس قضاوتیِ اختیار معامله برای شما مناسب نیست، اشکالی ندارد. می‌توانید بدون قضاوت کردن از این سهام استفاده کنید. حتی اگر تصمیم بگیرید هرگز از اختیار معامله استفاده نکنید، باید بدانید شرکت‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید، چگونه از آن استفاده می‌کنند. حالا چه این استفاده محافظت در برابر ریسک معاملات ارزی باشد، چه مالکیت را به‌صورت اختیار معامله به کارکنان بدهند، خیلی از شرکت‌های چند ملیتی امروزی به نوعی از اختیار معامله استفاده می‌کنند.

قرارداد حق خرید

قرارداد حق خرید ممکن است به‌عنوان ودیعه برای هدفی در آینده در نظر گرفته شود. برای مثال توسعه‌دهنده‌ زمین ممکن است حق خرید یک پارکینگ عمومی خالی را در آینده داشته باشد، ولی فقط می‌خواهد در صورتی از این حق استفاده کند که قوانین منطقه‌بندی خاصی تصویب شوند. توسعه‌دهنده می‌تواند حق خرید پارکینگ را به قیمت ۲۵۰ میلیون تومان از زمین‌دار در هر مقطعی در سه سال آینده خریداری کند. البته زمین‌دار چنین اختیاری را به رایگان نمی‌دهد و توسعه‌دهنده باید مبلغی بپردازد تا آن حق را به‌دست بیاورد. در مورد اختیار معامله این هزینه اجرت نام دارد و مقدار آن قرارداد اختیار معامله است. در این مثال، اجرت ممکن است ۶ میلیون تومان باشد که توسعه‌دهنده به زمین‌دار می‌پردازد. بعد از دو سال قوانین منطقه‌بندی تصویب شده‌اند.

اختیار معامله، اوراق بهادار خیلی پیچیده‌ای هستند و اگر درست از آن‌ها استفاده نکنیم ممکن است ریسک بالایی داشته باشند

توسعه‌دهنده از اختیار خود استفاده می‌کند و زمین را به قیمت ۲۵۰ میلیون تومان می‌خرد، حتی اگر ارزش آن در بازار دو برابر شده باشد. در شرایطی دیگر قانون منطقه‌بندی تا چهار سال بعد تصویب نشده است، یک سال بعد از انقضای قرارداد اختیار معامله؛ حالا توسعه‌دهنده باید قیمت بازار را بپردازد. در هر صورت زمین‌دار ۶ میلیون تومان را نگه می‌دارد.

قرارداد حق فروش

اما قراردادهای حق فروش را می‌توان به‌عنوان بیمه در نظر گرفت. توسعه‌دهنده‌ی زمین مقدار زیادی سهام مرغوب دارد و نگران است که در دو سال آینده رکود اقتصادی اتفاق بیفتد. او می‌خواهد اطمینان داشته باشد که اگر سهام بازار سقوط کند، سهام او بیشتر از ۱۰ درصد ارزش خود را از دست نمی‌دهد. اگر سهام S&P 500 در حال حاضر با ارزش ۲۵۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود، او می‌تواند قرارداد حق فروش را خریداری کند که به او این حق را می‌دهد که شاخص را در هر زمانی در دو سال آینده به قیمت ۲۲۵۰ دلار بفروشد. اگر ظرف ۶ ماه بازار ۲۰ درصد سقوط کند، این فرد با ۵۰۰ سهم توانسته است ۲۵۰ امتیاز به‌دست بیاورد؛ چون شاخصی که دو هزار دلار قیمت داشته را با قیمت دو هزار و ۲۵۰ دلار فروخته است.

داشتن آگاهی کافی در مورد عملکرد اختیار معامله و اینکه چطور از آن‌ها استفاده‌ مناسب داشته باشیم، به شما کمک می‌کند سود زیادی در بازار به‌دست بیاورید

ضرر کلی آن با توجه به قرارداد حق خرید ۱۰ درصد بوده است. در واقع حتی اگر بازار به صفر برسد، او فقط همان ۱۰ درصد را ضرر می‌کند. خلاصه اینکه خریدن اختیار معامله هزینه‌هایی را در بر دارد(اجرت آن) و اگر بازار در طول این دوره سقوط نکند، اجرت آن از بین می‌رود. این مثال‌ها چندین نکته‌ی مهم را نشان می‌دهند. اول اینکه وقتی اختیار معامله را خریداری می‌کنید، این حق را دارید که با آن کاری انجام دهید، ولی اجباری در کار نیست. همیشه این امکان را دارید که اجازه بدهید تاریخ انقضا رد شود، در این‌صورت اختیار معامله بی‌ارزش می‌شود، اما اگر این اتفاق بیفتد شما ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری را از دست می‌دهید؛ این در واقع همان مبلغی است که برای اجرت اختیار معامله پرداخت کرده‌اید. دوم اینکه اختیار معامله فقط یک قرارداد است که به دارایی مربوطه مربوط می‌شود. به همین دلیل این اختیار از نوع مشتقات است. در این آموزش، دارایی‌های مربوطه معمولا سهام یا شاخص سهام هستند، ولی اختیار معامله همیشه در مورد همه‌ی انواع اوراق بهادار مالی مانند اوراق بهادار، ارز، کالاهای مصرفی یا حتی مشتقات دیگر معامله می‌شوند.

معامله‌ قرارداد حق خرید و قرارداد حق فروش

داشتن قرارداد حق خرید به شما موضع معاملاتی خرید در بازار می‌دهد؛ بنابراین فروشنده‌ قرارداد حق خرید، موضع معاملاتی فروش را دارد. قرارداد حق فروش به شما موضع معاملاتی فروش را در بازار می‌دهد و فروش قرارداد حق فروش، شما را در موضع معاملاتی خرید قرار می‌دهد. فهمیدن این چهار نکته خیلی اهمیت دارد، چون به چهار چیزی مربوط می‌شود که می‌توانید با اختیار معامله انجام بدهید؛ خریدن حق خرید، فروختن حق خرید، خریدن حق فروش، فروختن حق فروش.

قرارداد حق فروش به شما موضع معاملاتی فروش را در بازار می‌دهد و فروش قرارداد حق فروش، شما را در موضع معاملاتی خرید قرار می‌دهد

افرادی که اختیار معامله را می‌خرند خریدار(Holder) و کسانی که آن را می‌فروشند فروشنده(Writer) نام دارند. تفاوت اصلی بین خریداران و فروشندگان این است؛ خریداران حق خرید و خریداران حق فروش(خریداران) اجباری ندارند که خرید یا فروش انجام بدهند. آن‌ها می‌توانند اگر بخواهند از حقوق خود استفاده کنند. این ریسکِ خریداران اختیار معامله را محدود می‌کند، به این‌صورت که بیشترین ضرری که ممکن است متوجه‌ آن‌ها باشد، از دست دادن حق اجرت اختیار معامله است؛ اما فروشندگان حق خرید و فروشندگان حق فروش(فروشندگان) مجبور هستند بخرند یا بفروشند. به این معنا که فروشنده ممکن است به قول خود برای خرید یا فروش عمل کند. این یعنی فروشنده‌ اختیار معامله ریسک نامحدود دارد، یعنی ممکن است خیلی بیشتر از قیمت اجرتِ اختیار معامله را از دست بدهد.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

چگونه در بورس موفق شویم؟

چگونه در بورس موفق شویم؟

اگر می خواهید در بازار بورس اوراق بهادار موفق شوید در ابتدا باید اطلاعاتی درباره اوضاع سیاسی و اقتصاد کلان در ایران و جهان به دست آورید. زیرا مسائل سیاسی بر بورس تهران شدیدا از تأثیر گذار بوده.

بعد از کسب اطلاعات درباره مباحث سیاسی و اقتصادی کشور باید برای بررسی وضعیت شرکت ها و تشخیص کف و سقف قیمتی از ابزارهایی مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی استفاده کنید.

تحلیل وضعیت اقتصادی کشور، بازار، قیمت محصولات، بررسی صادرات و واردات و قیمت ارز و … را در کل تحلیل بنیادی یا فاندامنتال می گویند.

و روش بنیادی در واقع بررسی وضعیت اقتصادی شرکت است تا معامله گر بفهمد آیا سود شرکت بیشتر می شود یا کمتر و بر همان اساس تصمیم می گیرد سهام آن شرکت را بخرد یا بفروشد.

در روش تحلیل تکنیکال معامله گر دیگر کاری به وضعیت اقتصادی و صورت های مالی شرکت ندارد. بلکه تلاش می کند با نرم افزار سابقه ی قیمت سهم را به صورت نمودار یا چارت بررسی کند و تشخیص دهد قیمت سهم در آینده افزایش می یابد یا کاهش.

معامله گر خوب علاوه بر داشتن اطلاعات درباره مسائل اقتصادی و سیاسی، گزارش های شرکت و چارت تکنیکال قیمت سهام بر برخی مفاهیم دیگر نیز مسلط است.

از جمله روان شناسی خود و بازار، داشتن استراتژی معاملاتی، مدیریت سرمایه، تسلط بر احساسات و افکار خود، رعایت انضباط و رفتار حرفه ای، داشتن صبر و خویشتن داری، تحلیلگر خوب شاید اطلاعات و دانش خوبی داشته باشد ولی اگر بخواهد عملا در بازار بورس موفق شود نیاز به داشتن ذهنی آماده و روانی تربیت شده دارد.

مطالعه روی عوامل پایه ای سهم، شرط اول سرمایه گذاری موفق می باشد قبل از سرمایه گذاری بر روی سهم مورد نظر دقت کنید، صورت های مالی شرکت و سوابق قبلی مدیر شرکت را بررسی کنید. توجه داشته باشید که در بحث تحلیل بنیادی (Fundamental) حتی عملکرد صحیح مدیر نیز بر روی قیمت سهم تاثیر خواهد گذاشت.

قبل از سرمایه گذاری، حداقل یک ماه سهم را مورد مطالعه قرار دهید. سابقه سهم را با استراتژی خرید و فروش خود مطابقت دهید و بررسی کنید با سیستم ترید خود چقدر در گذشته سود نصیب شما می شده.

نسبت به سرمایه گذاری در بورس دید بلند مدت داشته باشید. در واقع خرید چند سهم و تشکیل سبد سهام برای کسب سود کلان و آن هم در مدت کوتاه بیشتر شبیه اعتقاد به قرعه کشی و شانس می باشد برای موفقیت در بورس، سرمایه گذار باید سرمایه گذاری خود را با رویکردی منطقی آغاز کند.

به دنبال خرید سهمی باشید که ارزش ذاتی بالایی دارد و تلاش نکنید پیرو اطافیان خود در خرید سهم باشید.

دنبال رو سرمایه گذاری بر روی سهمی که همه هستند نباشید چون ممکن است شما در شیفت اصلاحی خرید کنید و ضرر هم کنید

درگیر نوسانات مقطعی نشوید و نسبت به هیچ سهمی متعصب نباشید! شما به عنوان معامله گری که با هدف موفقیت در بورس وارد این نوع از تجارت می شوید، نه از سودهای پی در پی خوشحال شوید و نه از ضررها و نوسانات بازار بترسید.

برای موفقیت شما باید با دید سرمایه گذاری وارد بازار بورس شوید نه به دلیل شغل و گذران زندگی..! در واقع هزینه فعلی زندگی شما باید از جایی تامین شود تا در صورت ضرر احتمالی، تحمل آن ضرر برای شما آسان شود.

با توجه به تمام توضیحات ارائه شده اگر تازه وارد بازار سرمایه شدید و فرصت یادگیری روش های تحلیل سهم را ندارید و می خواهید در بورس موفق شوید بهتر است که روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس را انتخاب کنید.

روش سرمایه گذاری غیر مستقیم توسط شرکت سبدگردان، ریسک معاملات را تا حد چشمگیری کاهش می دهد.

ویژگی های یک معامله گر موفق

ویژگی های یک معامله گر موفق

از ویژگی های یک معامله گر موفق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.معامله گر موفق می داند ریشه موفقیت او در درون خودش قرار دارد نه در بیرون و در بازار. معامله گر موفق می داند بازار بر اساس خواسته های او عمل نخواهد کرد و همه مسئولیت کارهای خود را بر عهده می گیرد.

۲. از تنبلی دوری می کند چون می داند هیچ موفقیتی آسان به دست نخواهد آمد .

۳. از احساسات مخرب مانند ترس، طمع، سرمستی، غرور، انتقام، ناامیدی و عصبانیت دوری می کند چون این احساسات می توانند بر عقلانیت آنها تأثیر بگذارند و خود شخص را به بزرگترین دشمن خودش تبدیل کنند

۴. انعطاف و قدرت پذیرش اشتباه را دارد هر انسانی ممکن است اشتباه کند اما مهم این است که وقتی به اشتباه خود پی می برد سریعاً جلوی آن را بگیرند و به اشتباه خود ادامه ندهد.

۵. بین بورس و قمارخانه تفکیک قائل است و این دو را شبیه به یکدیگر نمیداند. بورس بازاری مفید برای اقتصاد کشورها می باشد.

۶. از دنباله روی عموم پرهیز می کند. معامله گر موفق با ذهنی آماده و تربیت شده تلاش می کند طبع عموم رفتارنکند.

۷. برای آگاهی از ریسک و خطرهای سهم مدنظر در تلاش است.

چند پیشنهاد و توصیه جهت پیشرفت و بهبود عملکرد در بازار بورس

۱. در ابتدا که هنوز تجربه کافی در زمینه بورس ندارید باید با مبالغ کم سرمایه گذاری کنید با به دست آوردن تجربه کم کم پول خود را برای سرمایه گذاری افزایش دهید

۲. یک دفترچه معاملاتی تهیه کنید و حتما بعد از هر معامله چه موفق و چه ناموفق آن را یادداشت نموده و تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید و تجربه کسب کنید که دلایل پیروزی و شکستتان چه بوده تا با مرور آن بتوانید پیروزی هایتان را بیشتر و شکست هایتان را کمتر نمایید.

۳. مدام به معامله نپردازید بلکه حتما بعد از هر شکست یا پیروزی مدتی استراحت کنید و از بازار دور بمانید تا از دور و با ذهنی آرام تر بازار را بررسی نمایید و برای آمادگی معامله و نبرد بعدی زمان داشته باشید.

۴. هیچگاه از روی ناچاری به سرمایه گذاری در بورس روی نیاورید. سرمایه گذاری در بورس مخصوص زمانی می باشد که شما درآمدی دارید و قصد دارید با اضافه ی درآمد خود فرصت سودسازی و سرمایه گذاری حداقل یک ساله برای رفاه بیشترتان ایجاد کنید.

۵. اینکه اگر در جایگاه یا شغل اصلی خود شخصی بسیار موفق یا سرشناس هستید دلیلی بر موفقیت شما در بورس نحواهد بود. بازار بورس به دلیل ویژگی هایی که دارد با تمام شغل ها و کارهای دیگر شما متفاوت است.

 برنامه ریزی در معاملات

یکی از بزرگترین مشکلات سرمایه گذاران در بورس تصمیم گیری در لحظه می باشد بصورتی که در یک لحظه تصمیم می گیرند سهامی را بخرند یا بفروشند.

این کار کاملا اشتباه می باشد، شخص باید برای معامله در بورس برنامه ریزی و هدف داشته باشد نمی شود که شخص بطور ناگهانی تصمیم به معامه بگیرد چون ممکن است همانطور که به طور ناگهانی تصمیم گرفته به طور ناگهانی هم سرمایه خود را از دست بدهد.

در معامله با استفاده از برنامه ریزی سرمایه گذار بازار و سهام را از قبل به خوبی تحلیل کرده و میداند در چه قیمت ها و چه حجم هایی باید بخریم یا بفروشیم.

۹ نکته برای برنامه ریزی جهت انجام معاملات در بورس

۱. سبک و شیوه خود را مشخص کنید و در قالب هویتی مشخص فعالیت کنید یا فردی علمی و دقیق هستید که از قبل برنامه ریزی کرده و از روی آگاهی سرمایه گذاری می کند یا فردی هستید که منابع رانتی دارید و سفته بازید و از این سهم به آن سهم همواره در حال حرکت و تغییر جهت هستید.

۲. قیمت های حدودی برای خرید و حتی فروش را برای هر سهمی یادداشت کنید و حتی مبلغ مدنظرتان را برای هر سهمی به یاد داشته باشید.

۳. حتما برای خود مجموعه ای از قوانین را بنویسید و آن ها را رعایت کنید. این قوانین را بر اساس تجربه شخصی خود یادداشت کنید و هرازگاهی در صورت صلاحدید تغییرشان دهید تا سرانجام به مجموعه قوانین شخصی خود برسید.

۴. پیش از معامله کردن حتماً از نظر روانی و اخلاقی در وضعیت نرمال و مناسبی قرار داشته باشید.

۵. برنامه ریزی معاملاتی سه بخش دارد هر سه بخش را تکمیل کنید: قوانین ورود، قوانین خروج، مدیریت سرمایه.

۶. پیش از آغاز معامله کردن لیست سهام دلخواه خود را بنویسید و روی آن ها مطالعه کنید تا کاملاً فضای معاملاتی آن ها را بفهمید.

۷. همیشه به یاد داشته باشید که اصول پایه ای اقتصاد و فاینانس مهم هستند. در برنامه ریزی معاملاتی خود همیشه به اصول اساسی پایبند باشید و گول صحبت های اغراق آمیز دیگران را نخورید.

۸. روش خرید و فروش سهام خود را از قبل برنامه ریزی کنید. هم استراتژی دقیق خرید داشته باشید و هم استراتژی دقیق برای فروش.

۹. مدیریت سرمایه در معامله گری از تحلیل تکنیکال و بنیادی بسیار مهم تر است. هرگز بیش از ۱۰درصد از سرمایه را به سرمایه گذاری روی یک سهم اختصاص ندهید. اگر موفقیت آمیز بود کم کم بیشتر کنید.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

آموزش مقدماتی بازار بورس و تحلیل تکنیکال از صفر تا صد

برای فعالیت در بازار بورس نیاز به یادگیری  علم تحلیل تکنیکال است.

در بازار بورس سرمایه‌گذاران به دنبال راهی برای کسب سود هستند. اولین قدم یادگیری مفاهیم اولیه بورس است. یک شخص ابتدا باید اطلاعات ورود به بورس نظیر:

  • نحوه گرفتن کد بورسی
  • روش خرید فروش
  • مکانیزم معاملات در بازار سرمایه
  • تحلیل تکنیکال

را به صورت کامل یادبگیرد تا بتواند در بازار سرمایه به سود برسد.

ما در این مقاله قصد داریم به مهم ترین مبحث «تحلیل تکنیکال» بپردازیم.
تحلیل تکنیکال که معنای فارسی آن قیمت نمودار است به شخص کمک می‌کند راه حرکتی سهام را پیدا کرده سهام سود ساز را پیدا کند.

خرید و فروش در بورس

خرید و فروش سهام در بورس به ۴ روش زیر امکان پذیر است:

  • خرید و فروش تلفنی در بورس
  • خرید و فروش آنلاین در بورس
  • خرید و فروش افلاین در بورس
  • خرید با مراجعه‌ی حضوری

با در نظر گرفتن اینکه مردم تمایل دارند به صورت آسوده معامله انجام دهند، بهترین روش معامله خرید و فروش آنلاین در بورس است.

این روز‌ها با مراجعه به شعب کارگزاری‌ می‌توانید اقدام به دریافت کد بورسی آنلاین کنید.

 مزایای خرید و فروش آنلاین

خرید و فروش آنلاین مزایای زیادی از جمله معامله در لحظه را دارد.

یکی از مشکلاتی که در زمان گذشته وجود داشت، خرید تلفنی یا پرکردن فرم خرید و فروش بود؛ که ممکن بود به علت تاخیر در این امر قیمت سهام شرکت بالا رفته و دیگر نتوانیم سهام را خرید کنیم. یا اگر شما از خرید خود منصرف شوید عملا نمی‌توانستید درخواست خرید خود را لغو کنید.

در خرید و فروش آنلاین شما در لحظه می‌توانید به خرید و فروش بپردازید. قابلیت حذف یا ویرایش در لحظه را دارید و این امر باعث شده که تمامی کاربران خرید و فروش آنلاین را انتخاب کنند

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست: روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها با مطالعه وضعیت گذشته بازار.
در این تحلیل، با بررسی تغییرات، نوسان‌های قیمت‌ها، حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد.

تحلیل تکنیکال بورستحلیل تکنیکال در بورس

  • علم تکنیکال به معنای بررسی قیمت نمودار است که با دیدن نوسانات قیمت نمودار، معامله گر میتواند بهترین تصمیم در لحظه را بگیرد.
  • تحلیل تکنیکال دانشی برای ثبت تاریخچه معاملات است.
  • تحلیل تکنیکال به این معناست که به جای توجه کردن به کالا به رفتار بازار توجه کنیم.

به طور کلی ما در علم تکنیکال با چارت (نمودار قیمت) سروکار داریم. یعنی ما تمام نوسانات قیمت را مشاهده می‌کنیم و تمام تصمیمات را طبق آن نوسانات می‌گیریم.

تحلیل تکنیکال چه کاربردی دارد؟

تحلیل تکنیکال در تمامی بازار‌هایی که نمودار قیمتی دارند، کاربردی است.

تحلیل تکنیکال در بازار بورس، اوراق بهادار، بازار سکه، بازار طلا، بازار دلار کارایی دارد. همچنین برای تحلیل قیمت نفت، زعفران و پسته نیز کارایی دارد؛ اکنون فعالان اقتصادی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

همچنین تحلیل تکنیکال برای تمامی بازارهای جهانی نظیر بازار فارکس کارآمد است. علاوه بر بازارهای گفته شده، حتی برای تحلیل ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، لایت کوین و اتریوم کارایی دارد.

آموزش تحلیل تکنیکال بورس

تحلیل تکنیکال در بورس روشی برای تحلیل سهام است.

فعالان بازار سرمایه برای پیش بینی آینده‌ی سهام در بورس و اتخاذ بهترین تصمیم در لحظه‌یِ حال حاظر از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند؛ اگر سهام شرکتی از لحاظ تکنیکالی موقعیت و شرایط خوبی داشته باشد سهام آن شرکت را خریداری می‌کنند سپس با علم تکنیکال آینده‌ی قیمتی سهام را پیش بینی می‌کنند و با این روش در بازار سود به دست می‌آورند.

 

اصول تحلیل تکنیکال

پایه و اصول تحلیل تکنیکال بر سه اصل است.

  • همه چیز در قیمت لحاظ شده.
  • قیمت‌ها بر قالب روند حرکت می‌کنند.
  • تاریخ تکرار می‌شود.

تمامی مباحث علم تحلیل تکنیکال به این سه جمله ربط دارد.

در تحلیل تکنیکال هر خبر یا اتفاقی تاثیر خودش را بر روی قیمت سهام می‌گذارد، پس ما متوجه اخبار پشت پرده می‌شویم.
قیمت سهام بر قالب روند حرکت می‌کند و سهام نمی‌تواند به هر سمتی بدون هیچ توجیهی حرکت داشته باشد.
تمامی رفتار‌های بازار مدام تکرار می‌شوند و ما از این تکرار شدن رفتار قیمتی بازار می‌توانیم به سود برسیم.

تحلیل تکنیکال ذهنی

تحلیل تکنیکال ذهنی به معنای تماشای الگو‌های نمودار است.
فعالان بازار با تماشای نمودار سهام یکسری از الگو‌های تحلیل را برداشت می‌کنند وطبق آن اشکال نظر می‌دهند ممکن است برخی افراد بنا بر دلایلی آن الگو را شناسایی نکنند. به این نوع تحلیل، تحلیل ذهنی می‌گویند.

 

تحلیل تکنیکال عینی

تحلیل تکنیکال عینی به معنای قیمت گذاری به صورت دقیق است.
تحلیلگران به وسیله‌ی محاسبات دقیق می‌توانند سهام را ارزش گذاری کنند و هدف قیمت سهام شرکت را به دست بیاورند.
معمولا تحلیل عینی دقیق‌تر است و تحلیلگران بیشتری با آن قیمت اتفاق نظر دارند.

تحلیل تکنیکال بورس در بازارهای مالی به چه روشی انجام می شود؟

تحلیل تکنیکال بورس در بازار‌های مالی روشی است که با آن به پیش بینی آینده بازار می‌پردازند.

تحلیل تکنیکال در بورس با ساز و کار شرکت کاری ندارد. در تحلیل تکنیکال به جای بررسی بنیاد و کالای شرکت، به عرضه و تقاضای آن شرکت دقت می‌کنیم.

تحلیل تکنیکال در تمامی بازارهایی که بر اثر عرضه و تقاضا نوسان می‌کند، کارایی دارد.

جنس تحلیل تکنیکال به صورتی است که ما به رفتار معامله گران دقت می‌کنیم، و می‌توانیم آینده‌ی سهام شرکت را طبق این رفتار به دست بیاوریم.

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی از بهترین روش‌های تحلیل بازار مالی هستند اما روش تحلیلی هر کدام متفاوت است.

  • در تحلیل تکنیکال ما به نمودار سهام توجه می‌کنیم. در تحلیل تکنیکال به قیمت توجه داریم و با خود کالا یا کمپانی توجه نمی‌کنیم. در تحلیل تکنیکال اعتقاد داریم همه چیز در قیمت لحاظ می‌شود و نیاز نیست به خود کالا توجه کنیم.
  • در تحلیل بنیادی ما به صورت‌های‌مالی شرکت توجه می‌کنیم. سعی می‌کنیم با توجه به صورت مالی شرکت ارزش سهام رو محاسبه کنیم. در تحلیل بنیادی باید به دیگر متغیرات توجه کنیم. به طور مثال، در سهام‌های پالایشی علاوه بر صورت مالی شرکت ما باید به قیمت نفت توجه کنیم و شرکت را طبق قیمت نفت ارزش گذاری کنیم.

محدودیت های تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال محدودیت‌های اندکی وجود دارد که به صورت اجمالی به آنها می‌پردازیم.

  • اگر سهامی به تازگی وارد بازار سرمایه شود (عرضه اولیه)، نموداری ندارد که بخواهیم سهام را تحلیل کنیم؛ هرچند تمام مردم عرضه اولیه را میخرند و می‌دانند که سود آور است.
  • برخی از تحلیلگران بنیادی بر این باورند که همه چیز در گذشته‌ی نمودار وجود ندارد و ممکن است قیمت به صورت اتفاقات بنیادی رشد کند، هرچند که تحلیلگران تکنیکال بر این باوراند که همه چیز در قیمت لحاظ شده است.

تحلیل تکنیکال

برای سرمایه گذاری سودآور در بورس باید تحلیل تکنیکال را به صورت تخصصی بلد باشیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تحلیل تکنیکال به سرمایه گذار کمک می‌کند تا روند آینده‌ی سهام یک شرکت را پیش بینی کند و موقعیت خرید و فروش سهام را به دست بیاورد. سرمایه گذار با تماشای تغییر نوسانات گذشته بازار و تحلیل آنها به وسیله‌ی تکنیکال می‌تواند روند آینده سهام را تشخیص دهد.

علم تکنیکال دست‌رنج سالها تحقیق بر روی بازار سرمایه و پدر علم تکنیکال، آقای چارلز داو است که با همکار تجاری‌اش آقای ادوارد جونز پایه‌های تحلیل تکنیکال را بنا کرده‌اند.

ما در این مقاله قصد داریم نتیجه‌ی چند سال مطالعه‌ بر روی تحلیل تکنیکال را به صورت رایگان در اختیارتان قرار دهیم.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

آموزش ورود به بورس برای مبتدیان

آموزش ورود به بورس برای مبتدیان

برای سرمایه‌گذاری در بورس شما یا باید مستقیما معاملات خود را انجام دهید یا از واسطه‌هایی برای انجام معاملات خود استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهیم به شما روشی را معرفی کنیم که شما را در برابر خطرات بورس ایمن می‌سازد.

 

این روزها که بورس در کشور ما نسبت به هر زمان دیگری داغ‌تر شده است، شاهد ورود افراد زیادی به این بازار هستیم.

خیلی از افراد را دیده‌ایم که با ضرر از این بازار خارج شده‌اند. این افراد به جای اینکه روند اصولی و راه و روش صحیح را در این بازار طی کنند و پله پله به سود‌آوری منطقی برسند، در تله‌ی سفته‌بازان سهام می‌افتند و در نقاط اوج یک روند صعودی وارد سهم می‌شوند و با ضرر از آن خارج می‌شوند.

اما در این مقاله می‌خواهیم به شما روشی را معرفی کنیم که شما را در برابر خطرات بورس ایمن می‌سازد.

اولین کار پس از ورود به بورس

برای سرمایه‌گذاری در بورس شما یا باید مستقیما معاملات خود را انجام دهید یا از واسطه‌هایی برای انجام معاملات خود استفاده کنید.

اگر می‌خواهید خودتان مستقیما معامله کنید باید روش‌های علمی تحلیلگری و معامله‌گری را بلد باشید. برای اینکه حرفه‌ای شوید می‌توانید در دوره آموزش بورس شرکت کنید و در کنار یک مربی خوب به رفع اشکال بپردازید. بدین منظور می‌توانید از پکیج‌های بورس فا استفاده کنید. چرا که علاوه بر آموزش نکات علمی و کاربردی به بیان تجربیات مهم در بازار ایران نیز در این پکیج‌ها پرداخته شده است. علاوه بر آن شما می‌توانید با پشتیبانی دوره‌ها در ارتباط باشید و توسط مدرسان کارکشته رفع اشکال نمایید.

اما اگر می‌خواهید غیر مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید، دو راه وجود دارد.

یک راه این است که سبد خود را به سبد گردان بسپارید. این روش برای سرمایه‌های بالا مناسب است. و حتما دنبال سبد گردان‌های معتبر و ترجیحا دارای گواهی باشید.

این افراد به نمایندگی از شما و تحت نظر شما با سرمایه‌ی شما اقدام به معامله‌گری می‌کنند.

 

 

راه دوم خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. این صندوق‌ها به نمایندگی از شما سهم می‌خرند و معامله‌گران خبره‌ی بازار در این شرکت‌ها و صندوق‌ها فعالیت می‌کنند.

پیشنهاد ما به شما این است که در بدو ورود به بازار سرمایه 70 درصد پول خود را به صندوق‌ها اختصاص دهید و شروع کنید به یادگیری. در حین یادگیری نیز با 30 درصد سرمایه‌ی خود آزمون و خطا کنید تا تمارین را به خوبی فرا بگیرید و حرفه‌ای شوید. برای یادگیری نیز حتما دلایل معاملات خود را یادداشت کنید و سپس با یک مربی چک کنید.

در ادامه به معرفی دو روش غیر مستقیم می‌پردازیم.

سرمایهگذاری در بورس به واسطهی سبدگردانها

سبد گردان کیست؟

شرکت‌‌های سبد گردان بورس افرادی هستند که مدیریت سبد و سرمایه‌گذاری را برای افرادی که نمی‌خواهند مستقیم وارد بورس شوند انجام می‌دهند.

سود سبدگردان چه مقدار است؟

معمولا سبدگردان‌ها فقط در سود شریک می‌شوند. این افراد بسته به اندازه‌ی سبد از 10 درصد تا 40 درصد در سود حاصل از معاملات با سرمایه گذار اصلی شریک می‌شوند.

سبد گردان‌ها چگونه فعالیت می‌کنند؟

لازم نیست برای سبدگردانی پول خود را به حساب شخص دیگری واریز نمایید. کافیست شما اطلاعات کاربری حساب کارگزاری خود را به وی بدهید. یا اینکه از نرم افزارهای واسطه‌ای استفاده کنید که ویژه‌ی سبدگردانی است.

شما در هر لحظه باید بتوانید وضعیت آخرین معاملات و دارایی خود را از طریق پلتفرم کارگزاری خود و یا از طریق پلتفرم سبدگردانی اختصاصی ببینید.

سبد گردانی برای چه مبالغی است؟

سبد گردان‌های حرفه‌ای و تحت نظر کارگزاری‌ها معمولا از یک میلیارد تومان به بالا را می‌پذیرند. اما برخی معامله‌گر خصوصی هستند که سبد‌های کمتر را هم می‌پذیرند.

اما باید توجه داشت که سبدهای کوچک سود‌های کمتری دارند لذا سبدگردان‌های حرفه‌ای نسبت به آن‌ها میل ندارند. پس گاها سبدهای کوچک ممکن است قربانی سبدگردان‌های تازه کار شود.

اگر سبدمان کوچک است چه کار کنیم؟

اگر پول شما در ابتدا کم است به هیچ وجه به سراغ سبد گردان‌ها نروید. چرا که ممکن است کیفیت کار کم باشد.

 

 

اگر سبد گردان سبد‌های کوچک را بپذیرد، تمرکز وی کم می‌شود لذا بازدهی او کمتر می‌شود. از طرفی ممکن است درصد غیر معقولی از شما بگیرد.

اما راه حل چیست؟ راه حل صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام هستند. که در قسمت بعدی به نحوه‌ی کار آن‌ها می‌پردازیم.

صندوقهای سرمایهگذاری در سهام

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به نمایندگی از شما یک سبد مطمئن و امن را تشکیل می‌دهند. معمولا بازدهی صندوق‌ها به بازدهی شاخص کل نزدیک است.

تعدادی از این صندوق‌ها قابلیت خرید و فروش در بورس را دارند که به آن‌ها ETF اطلاق می‌شود.

شما می‌توانید از طریق کد بورسی خود این صندوق‌ها را خرید و فروش کنید. کافیست نماد این صندوق ها را در آنلاین کارگزاری خود سرچ کنید. سپس نسبت به خرید آن اقدام نمایید. برای فروش یا اصطلاحا ابطال هر واحد این صندوق ها نیز از همین طریق می توانید اقدام کنید.

این صندوق‌ها متناسب با سبدی که تشکیل دادند، ارزش متغییر دارند. لذا شما باید در هنگام خرید توجه کنید که ارزش این صندوق‌ها با قیمت آن‌ها تفاوت زیادی نداشته باشد.

این صندوق‌ها سریع نقد می‌شوند حتی اگر بدترین حالت بازار هم رخ بدهد، با اندکی ضرر می‌توان سریع نقد کرد. اگر هم بازار صعودی باشد با بازدهی نزدیک به شاخصکل به شما سود می‌دهد.

برای مشاهده‌ی ارزش لحظه‌ای صندوق‌ها باید به سایت tsetmc مراجعه کنید و در قسمت nav ابطال، ارزش ذاتی هر واحد از این صندوق‌ها را بررسی کنید.

 

 

همانطور که در سایت فوق مشاهده می‌کنید، ارزش ذاتی هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق آگاس، 31188 تومان می‌باشد، در حالی‌که قیمت این صندوق 29508 تومان می‌باشد. در واقع این صندوق در حال معامله شدن زیر ارزش ذاتی خود می‌باشد.

در ادامه لیست تعدادی از این صندوق ها را برای شما آورده ایم. با توجه به سابقه ی این صندوق‌ها اعم از نقدشوندگی، بازدهی، حمایت حقوقی و … می‌توانید نسبت به سرمایه‌ذاری در این صندوق ها اقدام کنید:

  • اطلس
  • ارزش
  • آگاس
  • نگین
  • سرو
  • افق ملت
  • کاریس
  • کاردان
  • فیروزه
  • بذر
  • افران

معمولا بازدهی صندوق‌ها از بازدهی تک سهم‌های خاص کمتر است. لذا اگر نمی‌خواهید وقت اختصاصی برای معامله‌گری بگذارید و به دانش تحلیلگری دست پیدا کنید، باید به بازدهی متوسط صندوق‌ها قانع باشید. اما اگر دنبال بازدهی عالی و سود زیاد در بازار سرمایه هستید، باید خودتان وارد وادی معامله‌گری و تحلیلگری شوید.

با توجه به نکات فوق، در ایران افراد تمایل زیادی به خرید واحدهای صندوق و سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس ندارند. چرا که اگر بتوانند به دانش بورسی مناسبی دست پیدا کنند می‌توانند بازدهی‌های خیلی بیشتر از این صندوق‌ها کسب کنند. اما شرط کسب این بازدهی دانش و مهارت تحلیل تکنیکال بورس و بنیادی در بورس و معامله‌گری می‌باشد.

البته تعداد زیادی از این افراد که از یادگیری مباحث تحلیلی بازار فراری هستند، به سمت گرفتن سیگنال از افراد مختلف می‌روند. شاید این افراد در بازار صعودی و سراسر سبز سود کنند و شاید بتوانند ماهی بگیرند و خودشان را سیر کنند. اما در بازار منفی یا خنثی یا شرایط دیگر، این افراد متضرر می‌شوند. در آخر هم با دلی پر از بورس از این بازار خارج می‌شوند. تنها راه حل نجات این افراد یادگیری ماهی‌گیری به جای دویدن به دنبال ماهی است.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()